Page 125 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 125
štraus, k. šterman ivančič ■ napovedniki doživljanja medvrstniškega nasilja ...
medvrstniškega nasilja, bralna pismenost pa v za 20 odstotkih zmanjšanih
obetih doživljanja medvrstniškega nasilja deklet v letu 2015.
V letu 2018 so učinki izbranih napovednikov na zmanjševanje obe
tov doživljanja medvrstniškega nasilja deklet relativno podobni učinkom
v letu 2015. Najpomembnejši napovednik je ponovno občutek sprejetosti v
šoli (zmanjšanje za 57 odstotkov), za njim višji bralni dosežki (zmanjšanje
za 20 odstotkov), zaznava čustvene opore staršev pa se ni pokazala stati
stično pomembna (vendar vrednost p 0,053 nakazuje, da je tudi ta napove
dnik smiselno upoštevati in da je, podobno kot v letu 2015, njegov učinek
v zmanjšanju obetov za 14 odstotkov).
Za fante v letu 2015 s povprečnim občutkom sprejetosti v šoli, pov
prečno zaznavo čustvene opore staršev in povprečnimi bralnimi dosež
ki so obeti doživljanja medvrstniškega nasilja 0,20; verjetnost doživljanja
medvrstniškega nasilja je torej petina verjetnosti nedoživljanja medvrstni
škega nasilja (sama verjetnost doživljanja medvrstniškega nasilja pa je torej
17 odstotkov). Pri fantih vsi trije napovedniki zmanjšujejo obete doživlja
nja medvrstniškega nasilja, in sicer občutek sprejetosti v šoli za 26 odstot
kov, zaznava čustvene opore staršev za 22 odstotkov in bralni dosežki za
13 odstotkov.
Za fante v letu 2018 s povprečnimi bralnimi dosežki in povprečnima
občutkoma sprejetosti v šoli ter čustvene opore staršev so obeti doživlja
nja medvrstniškega nasilja višji od obetov za fante v letu 2015 z enako pov
prečnimi bralnimi dosežki in občutkom sprejetosti v šoli. Obeti doživlja
nja medvrstniškega nasilja za te fante so 0,29, kar pomeni, da je verjetnost
doživljanja medvrstniškega nasilja 29 odstotkov verjetnosti nedoživljanja
medvrstniškega nasilja, in torej sama verjetnost doživljanja medvrstniške
ga nasilja enaka 22 odstotkov. Najbolj obete doživljanja medvrstniškega
nasilja teh fantov zopet zmanjšuje občutek sprejetosti v šoli (za 37 odstot
kov), za tem pa višji bralni dosežki (za 30 odstotkov) in nazadnje zaznana
opora staršev (za 22 odstotkov).
Razprava
S pričujočo raziskavo smo želeli ugotoviti pogostost doživljanja medvr
stniškega nasilja z vidika 15-letnih učencev in učenk, ki praviloma obi
skujejo prve letnike srednješolskih programov v Sloveniji. Pri tem smo iz
hajali iz podatkov raziskav PISA 2015 in 2018. Želeli smo ugotoviti tudi
značilne dejavnike, ki pri učencih in učenkah zmanjšujejo verjetnost za
izkušnje z različnimi oblikami medvrstniškega nasilja, kjer so nas pose
bej zanimali naslednji: pripadnost in občutek sprejetosti v šoli, čustvena
opora staršev in bralni dosežek na preizkusu PISA. Pogostost doživljanja
123
medvrstniškega nasilja, bralna pismenost pa v za 20 odstotkih zmanjšanih
obetih doživljanja medvrstniškega nasilja deklet v letu 2015.
V letu 2018 so učinki izbranih napovednikov na zmanjševanje obe
tov doživljanja medvrstniškega nasilja deklet relativno podobni učinkom
v letu 2015. Najpomembnejši napovednik je ponovno občutek sprejetosti v
šoli (zmanjšanje za 57 odstotkov), za njim višji bralni dosežki (zmanjšanje
za 20 odstotkov), zaznava čustvene opore staršev pa se ni pokazala stati
stično pomembna (vendar vrednost p 0,053 nakazuje, da je tudi ta napove
dnik smiselno upoštevati in da je, podobno kot v letu 2015, njegov učinek
v zmanjšanju obetov za 14 odstotkov).
Za fante v letu 2015 s povprečnim občutkom sprejetosti v šoli, pov
prečno zaznavo čustvene opore staršev in povprečnimi bralnimi dosež
ki so obeti doživljanja medvrstniškega nasilja 0,20; verjetnost doživljanja
medvrstniškega nasilja je torej petina verjetnosti nedoživljanja medvrstni
škega nasilja (sama verjetnost doživljanja medvrstniškega nasilja pa je torej
17 odstotkov). Pri fantih vsi trije napovedniki zmanjšujejo obete doživlja
nja medvrstniškega nasilja, in sicer občutek sprejetosti v šoli za 26 odstot
kov, zaznava čustvene opore staršev za 22 odstotkov in bralni dosežki za
13 odstotkov.
Za fante v letu 2018 s povprečnimi bralnimi dosežki in povprečnima
občutkoma sprejetosti v šoli ter čustvene opore staršev so obeti doživlja
nja medvrstniškega nasilja višji od obetov za fante v letu 2015 z enako pov
prečnimi bralnimi dosežki in občutkom sprejetosti v šoli. Obeti doživlja
nja medvrstniškega nasilja za te fante so 0,29, kar pomeni, da je verjetnost
doživljanja medvrstniškega nasilja 29 odstotkov verjetnosti nedoživljanja
medvrstniškega nasilja, in torej sama verjetnost doživljanja medvrstniške
ga nasilja enaka 22 odstotkov. Najbolj obete doživljanja medvrstniškega
nasilja teh fantov zopet zmanjšuje občutek sprejetosti v šoli (za 37 odstot
kov), za tem pa višji bralni dosežki (za 30 odstotkov) in nazadnje zaznana
opora staršev (za 22 odstotkov).
Razprava
S pričujočo raziskavo smo želeli ugotoviti pogostost doživljanja medvr
stniškega nasilja z vidika 15-letnih učencev in učenk, ki praviloma obi
skujejo prve letnike srednješolskih programov v Sloveniji. Pri tem smo iz
hajali iz podatkov raziskav PISA 2015 in 2018. Želeli smo ugotoviti tudi
značilne dejavnike, ki pri učencih in učenkah zmanjšujejo verjetnost za
izkušnje z različnimi oblikami medvrstniškega nasilja, kjer so nas pose
bej zanimali naslednji: pripadnost in občutek sprejetosti v šoli, čustvena
opora staršev in bralni dosežek na preizkusu PISA. Pogostost doživljanja
123