Page 125 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 125
štraus, k. šterman ivančič ■ napovedniki doživljanja medvrstniškega nasilja ...

medvrstniškega nasilja, bralna pismenost pa v za 20 odstotkih zmanjšanih
obetih doživljanja medvrstniškega nasilja deklet v letu 2015.

V letu 2018 so učinki izbranih napovednikov na zmanjševanje obe­
tov doživljanja medvrstniškega nasilja deklet relativno podobni učinkom
v letu 2015. Najpomembnejši napovednik je ponovno občutek sprejetosti v
šoli (zmanjšanje za 57 odstotkov), za njim višji bralni dosežki (zmanjšanje
za 20 odstotkov), zaznava čustvene opore staršev pa se ni pokazala stati­
stično pomembna (vendar vrednost p 0,053 nakazuje, da je tudi ta napove­
dnik smiselno upoštevati in da je, podobno kot v letu 2015, njegov učinek
v zmanjšanju obetov za 14 odstotkov).

Za fante v letu 2015 s povprečnim občutkom sprejetosti v šoli, pov­
prečno zaznavo čustvene opore staršev in povprečnimi bralnimi dosež­
ki so obeti doživljanja medvrstniškega nasilja 0,20; verjetnost doživljanja
medvrstniškega nasilja je torej petina verjetnosti nedoživljanja medvrstni­
škega nasilja (sama verjetnost doživljanja medvrstniškega nasilja pa je torej
17 odstotkov). Pri fantih vsi trije napovedniki zmanjšujejo obete doživlja­
nja medvrstniškega nasilja, in sicer občutek sprejetosti v šoli za 26 odstot­
kov, zaznava čustvene opore staršev za 22 odstotkov in bralni dosežki za
13 odstotkov.

Za fante v letu 2018 s povprečnimi bralnimi dosežki in povprečnima
občutkoma sprejetosti v šoli ter čustvene opore staršev so obeti doživlja­
nja medvrstniškega nasilja višji od obetov za fante v letu 2015 z enako pov­
prečnimi bralnimi dosežki in občutkom sprejetosti v šoli. Obeti doživlja­
nja medvrstniškega nasilja za te fante so 0,29, kar pomeni, da je verjetnost
doživljanja medvrstniškega nasilja 29 odstotkov verjetnosti nedoživljanja
medvrstniškega nasilja, in torej sama verjetnost doživljanja medvrstniške­
ga nasilja enaka 22 odstotkov. Najbolj obete doživljanja medvrstniškega
nasilja teh fantov zopet zmanjšuje občutek sprejetosti v šoli (za 37 odstot­
kov), za tem pa višji bralni dosežki (za 30 odstotkov) in nazadnje zaznana
opora staršev (za 22 odstotkov).

Razprava

S pričujočo raziskavo smo želeli ugotoviti pogostost doživljanja medvr­
stniškega nasilja z vidika 15-letnih učencev in učenk, ki praviloma obi­
skujejo prve letnike srednješolskih programov v Sloveniji. Pri tem smo iz­
hajali iz podatkov raziskav PISA 2015 in 2018. Želeli smo ugotoviti tudi
značilne dejavnike, ki pri učencih in učenkah zmanjšujejo verjetnost za
izkušnje z različnimi oblikami medvrstniškega nasilja, kjer so nas pose­
bej zanimali naslednji: pripadnost in občutek sprejetosti v šoli, čustvena
opora staršev in bralni dosežek na preizkusu PISA. Pogostost doživljanja

123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130