Page 120 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 120
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

kriterijski spremenljivki. Pojasnjevalno moč napovednikov v logistični re­
gresiji smo ugotavljali s formulo Nagelkerkejevega R2 (NKR), ki predsta­
vlja pojasnjevalno moč v podobnem smislu.

Kompozitnih učinkov dejavnikov na ravni šol, kar bi zahtevalo hie­
rarhične analize, nismo ugotavljali, ker raziskujemo povezanosti med na­
povedniki in doživljanjem medvrstniškega nasilja na ravni celotne po­
pulacije mladostnikov v Sloveniji. Preverili smo tudi, ali v modelu ni
multikolinearnosti.5 Medsebojno povezanega delovanja napovednikov
(interakcij) v model nismo vključili, saj so preliminarne analize pokazale,
da bi jih bilo zelo malo statistično pomembnih z relativno majhnimi učin­
ki. Z analizo smo tako ugotavljali le neto (suhi) linearni prispevek posa­
meznega napovednika k obetom doživljanja medvrstniškega nasilja.

Rezultati

Spremembe v pogostosti doživljanja medvrstniškega nasilja
med slovenskimi mladostniki med letoma 2015 in 2018
V Preglednici 1 so predstavljeni odstotki odgovorov učencev in učenk po
posameznih postavkah vprašanja o pogostosti doživljanja določenih oblik
medvrstniškega nasilja v šoli v zadnjih 12-ih mesecih iz raziskav PISA 2015
in PISA 2018.

Iz Preglednice 1 je razvidno, da v obeh letih precejšen delež učencev
in učenk ne poroča o medvrstniškem nasilju; pri vseh postavkah so od­
stotki odgovorov, da se jim dogodki skoraj nikoli ne zgodijo, nad 60 od­
stotkov. Vendar pa precej fantov poroča, da vsaj nekajkrat na leto doži­
vljajo norčevanje (32 oziroma 39 odstotkov) in širjenje grdih govoric (21
oziroma 32 odstotkov). Tudi za dekleta sta to obliki nasilja, o katerih do­
življanju jih poroča veliko (o norčevanju je poročalo 21 oziroma 26 odstot­
kov deklet in o širjenju grdih govoric 32 oziroma 29 odstotkov deklet).
15-letniki najmanj poročajo o doživljanju groženj, ki jih pogosteje doživlja­
jo fantje (11 oziroma 23 odstotkov) kot dekleta (5 oziroma 9 odstotkov).

Deleži učencev in učenk, ki poročajo, da nasilje doživljajo najmanj
tedensko, so sicer relativno majhni, vendar nezanemarljivi. Tako je na pri­
mer o najmanj tedenskem doživljanju širjenja grdih govoric o njih leta
2018 poročalo 4 odstotke fantov in 4 odstotke deklet.

Med spoloma so odgovori o pogostosti doživljanja nasilja pri veči­
ni postavk različni. Dekleta in fantje v obeh letih podobno odgovarjajo
le o pogostosti doživljanja izločitve iz dogajanja, sicer pa večji delež fan­
tov kot deklet poroča o doživljanju norčevanja, groženj, odvzemanju ali

5 Korelacije med napovedniki so znotraj skupin glede na leto in spol v razponu od 0,09 do
0,26.

118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125