Page 117 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 117
štraus, k. šterman ivančič ■ napovedniki doživljanja medvrstniškega nasilja ...
kot pomemben napovednik pogostosti doživljanja medvrstniškega nasilja
(Šterman Ivančič, 2017).
Metoda1
V razdelku opisujeva posamezne mere in postopke, uporabljene v analizi
raziskovalnih vprašanj. Uporabili bomo podatke iz raziskav PISA 2015 in
PISA 2018. V raziskavi PISA 15-letni učenci in učenke po dveh urah reše
vanja preizkusa znanja iz bralne, matematične in naravoslovne pismenosti
odgovarjajo še na vprašalnik o svojem ozadju, domačem okolju, zaznava
nju šolskega okolja, odnosu do šolskega dela ipd. Raziskava se izvaja vsaka
tri leta in Slovenija v njej sodeluje od leta 2006. V letih 2015 in 2018 so vsi
15-letniki naloge reševali na računalnikih in prav tako so na računalnikih
odgovarjali na vprašalnik.
Vzorec
Vzorec slovenskih 15-letnikov, ki so leta 2015 sodelovali v raziskavi PISA, je
vključeval 6406 učencev, od tega 2901 deklet in 3505 fantov, ki skupaj re
prezentativno predstavljajo 16.773 učencev (48 odstotkov deklet in 52 od
stotkov fantov). Vzorec iz leta 2018 je vključeval 6401 učenca, od tega 2993
deklet in 3408 fantov, ki skupaj reprezentativno predstavljajo 17.138 učen
cev (49 odstotkov deklet in 51 odstotkov fantov).
Vključene spremenljivke
Doživljanje medvrstniškega nasilja: Podatek je pridobljen iz odgovorov v
vprašalniku za učence in učenke, in sicer na vprašanje »Kako pogosto si v
zadnjih 12 mesecih na šoli doživel naslednje? (Nekatere izkušnje lahko do
živiš na družbenih omrežjih.)« z naslednjimi postavkami: »Dijaki so me
nalašč izločili iz dogajanja«, »Dijaki so se norčevali iz mene«, »Dijaki
so mi grozili«, »Dijaki so mi vzeli ali uničili moje stvari«, »Dijaki so me
udarili ali porinili« in »Dijaki širijo grde govorice o meni« Za odgovor
so učenci lahko izbirali med možnostmi: »Nikoli ali skoraj nikoli«,
»Nekajkrat na leto«, »Nekajkrat na mesec« in »Enkrat na teden ali
pogosteje«.2
Doživljanje medvrstniškega nasilja skladno z ugotovitvami Sloberg
in Olweus (2003) o primernih mejnih vrednostih določanja, da se nasilje
1 V razdelku so navedene osnovne informacije o uporabljenih podatkih iz raziskave PISA.
Podrobne informacije o zasnovi in izvedbi raziskave, na primer o vzorčenju, ter tehnični
podatki o izpeljavi indeksov, kot na primer notranja skladnost uporabljenih lestvic, so na
voljo v tehničnih poročilih obeh raziskav, OECD 2017b in OECD 2020.
2 V bazah PISA 2015 in PISA 2018 so spremenljivke poimenovane ST038Q03NA, ST038Q-
04NA, ST038Q05NA, ST038Q06NA, ST038Q07NA in ST038Q08NA.
115
kot pomemben napovednik pogostosti doživljanja medvrstniškega nasilja
(Šterman Ivančič, 2017).
Metoda1
V razdelku opisujeva posamezne mere in postopke, uporabljene v analizi
raziskovalnih vprašanj. Uporabili bomo podatke iz raziskav PISA 2015 in
PISA 2018. V raziskavi PISA 15-letni učenci in učenke po dveh urah reše
vanja preizkusa znanja iz bralne, matematične in naravoslovne pismenosti
odgovarjajo še na vprašalnik o svojem ozadju, domačem okolju, zaznava
nju šolskega okolja, odnosu do šolskega dela ipd. Raziskava se izvaja vsaka
tri leta in Slovenija v njej sodeluje od leta 2006. V letih 2015 in 2018 so vsi
15-letniki naloge reševali na računalnikih in prav tako so na računalnikih
odgovarjali na vprašalnik.
Vzorec
Vzorec slovenskih 15-letnikov, ki so leta 2015 sodelovali v raziskavi PISA, je
vključeval 6406 učencev, od tega 2901 deklet in 3505 fantov, ki skupaj re
prezentativno predstavljajo 16.773 učencev (48 odstotkov deklet in 52 od
stotkov fantov). Vzorec iz leta 2018 je vključeval 6401 učenca, od tega 2993
deklet in 3408 fantov, ki skupaj reprezentativno predstavljajo 17.138 učen
cev (49 odstotkov deklet in 51 odstotkov fantov).
Vključene spremenljivke
Doživljanje medvrstniškega nasilja: Podatek je pridobljen iz odgovorov v
vprašalniku za učence in učenke, in sicer na vprašanje »Kako pogosto si v
zadnjih 12 mesecih na šoli doživel naslednje? (Nekatere izkušnje lahko do
živiš na družbenih omrežjih.)« z naslednjimi postavkami: »Dijaki so me
nalašč izločili iz dogajanja«, »Dijaki so se norčevali iz mene«, »Dijaki
so mi grozili«, »Dijaki so mi vzeli ali uničili moje stvari«, »Dijaki so me
udarili ali porinili« in »Dijaki širijo grde govorice o meni« Za odgovor
so učenci lahko izbirali med možnostmi: »Nikoli ali skoraj nikoli«,
»Nekajkrat na leto«, »Nekajkrat na mesec« in »Enkrat na teden ali
pogosteje«.2
Doživljanje medvrstniškega nasilja skladno z ugotovitvami Sloberg
in Olweus (2003) o primernih mejnih vrednostih določanja, da se nasilje
1 V razdelku so navedene osnovne informacije o uporabljenih podatkih iz raziskave PISA.
Podrobne informacije o zasnovi in izvedbi raziskave, na primer o vzorčenju, ter tehnični
podatki o izpeljavi indeksov, kot na primer notranja skladnost uporabljenih lestvic, so na
voljo v tehničnih poročilih obeh raziskav, OECD 2017b in OECD 2020.
2 V bazah PISA 2015 in PISA 2018 so spremenljivke poimenovane ST038Q03NA, ST038Q-
04NA, ST038Q05NA, ST038Q06NA, ST038Q07NA in ST038Q08NA.
115