Page 118 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 118
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2
dogaja, opredeljujeva v primerih, ko so učenci vsaj pri eni postavki odgovo
rili, da se jim je to zgodilo nekajkrat na mesec ali pogosteje.
Občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli: Podatek je pridobljen iz od
govorov v vprašalniku za učence in učenke, in to na vprašanje »Pomisli
na svojo šolo: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi izjavami?« z
naslednjimi postavkami: »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«, »V
šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V
svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi di
jaki radi« in »V šoli sem osamljen«. Pri vseh postavkah so učenci za iz
kaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.3
Na podlagi odgovorov učencev so bili v bazah PISA 2015 in PISA
2018 na mednarodni ravni izpeljani indeksi na intervalnih lestvicah, za
katere velja, da je povprečje OECD enako 0 in standardni odklon 1, pri
čemer je v standardizaciji vsem državam dodeljena enaka utež (OECD,
2019). Dodatno smo za lažjo interpretacijo rezultatov v tem članku vre
dnosti indeksa standardizirali na populacijo slovenskih 15-letnikov, loče
no za leti 2015 in 2018. Negativna vrednost indeksa torej ne nakazuje ne
posredno negativnega odgovora na postavke, iz katerih je indeks izpeljan,
ampak odgovore, ki so manj pozitivni (ali bolj negativni) od povprečne
ga odgovora v Sloveniji v letu 2015 oziroma v letu 2018. Podobno pozitiv
na vrednost nakazuje bolj pozitivne (ali manj negativne) odgovore od pov
prečnega odgovora v Sloveniji.
Zaznavanje čustvene opore staršev: Podatek je pridobljen iz odgo
vorov v vprašalniku za učence in učenke, in sicer na vprašanje »Pomisli
na to šolsko leto: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?« po
naslednjih postavkah: »Moji starši podpirajo moje izobraževalne napo
re in dosežke«, »Moji starši me podprejo, ko v šoli naletim na težave« in
»Moji starši me spodbujajo k samozavesti«. Pri teh postavkah so učenci za
izkaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.4
Kot za občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli je tudi za odgovo
re o zaznavanju čustvene opore staršev na mednarodni ravni izpeljan in
deks, ki smo ga za analizo v članku standardizirali na populacijo sloven
skih 15-letnikov ločeno za leti 2015 in 2018.
Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno pri
merljive mere zmožnosti branja, ki so pripravljene na podlagi mednaro
dno usklajenih izhodišč in z mednarodno kontrolo ustreznosti prevajanja
3 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana BELONG.
4 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana EMOSUPS.
116
dogaja, opredeljujeva v primerih, ko so učenci vsaj pri eni postavki odgovo
rili, da se jim je to zgodilo nekajkrat na mesec ali pogosteje.
Občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli: Podatek je pridobljen iz od
govorov v vprašalniku za učence in učenke, in to na vprašanje »Pomisli
na svojo šolo: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi izjavami?« z
naslednjimi postavkami: »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«, »V
šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V
svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi di
jaki radi« in »V šoli sem osamljen«. Pri vseh postavkah so učenci za iz
kaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.3
Na podlagi odgovorov učencev so bili v bazah PISA 2015 in PISA
2018 na mednarodni ravni izpeljani indeksi na intervalnih lestvicah, za
katere velja, da je povprečje OECD enako 0 in standardni odklon 1, pri
čemer je v standardizaciji vsem državam dodeljena enaka utež (OECD,
2019). Dodatno smo za lažjo interpretacijo rezultatov v tem članku vre
dnosti indeksa standardizirali na populacijo slovenskih 15-letnikov, loče
no za leti 2015 in 2018. Negativna vrednost indeksa torej ne nakazuje ne
posredno negativnega odgovora na postavke, iz katerih je indeks izpeljan,
ampak odgovore, ki so manj pozitivni (ali bolj negativni) od povprečne
ga odgovora v Sloveniji v letu 2015 oziroma v letu 2018. Podobno pozitiv
na vrednost nakazuje bolj pozitivne (ali manj negativne) odgovore od pov
prečnega odgovora v Sloveniji.
Zaznavanje čustvene opore staršev: Podatek je pridobljen iz odgo
vorov v vprašalniku za učence in učenke, in sicer na vprašanje »Pomisli
na to šolsko leto: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?« po
naslednjih postavkah: »Moji starši podpirajo moje izobraževalne napo
re in dosežke«, »Moji starši me podprejo, ko v šoli naletim na težave« in
»Moji starši me spodbujajo k samozavesti«. Pri teh postavkah so učenci za
izkaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.4
Kot za občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli je tudi za odgovo
re o zaznavanju čustvene opore staršev na mednarodni ravni izpeljan in
deks, ki smo ga za analizo v članku standardizirali na populacijo sloven
skih 15-letnikov ločeno za leti 2015 in 2018.
Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno pri
merljive mere zmožnosti branja, ki so pripravljene na podlagi mednaro
dno usklajenih izhodišč in z mednarodno kontrolo ustreznosti prevajanja
3 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana BELONG.
4 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana EMOSUPS.
116