Page 118 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 118
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

dogaja, opredeljujeva v primerih, ko so učenci vsaj pri eni postavki odgovo­
rili, da se jim je to zgodilo nekajkrat na mesec ali pogosteje.

Občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli: Podatek je pridobljen iz od­
govorov v vprašalniku za učence in učenke, in to na vprašanje »Pomisli
na svojo šolo: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi izjavami?« z
naslednjimi postavkami: »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«, »V
šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V
svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi di­
jaki radi« in »V šoli sem osamljen«. Pri vseh postavkah so učenci za iz­
kaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri­
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.3

Na podlagi odgovorov učencev so bili v bazah PISA 2015 in PISA
2018 na mednarodni ravni izpeljani indeksi na intervalnih lestvicah, za
katere velja, da je povprečje OECD enako 0 in standardni odklon 1, pri
čemer je v standardizaciji vsem državam dodeljena enaka utež (OECD,
2019). Dodatno smo za lažjo interpretacijo rezultatov v tem članku vre­
dnosti indeksa standardizirali na populacijo slovenskih 15-letnikov, loče­
no za leti 2015 in 2018. Negativna vrednost indeksa torej ne nakazuje ne­
posredno negativnega odgovora na postavke, iz katerih je indeks izpeljan,
ampak odgovore, ki so manj pozitivni (ali bolj negativni) od povprečne­
ga odgovora v Sloveniji v letu 2015 oziroma v letu 2018. Podobno pozitiv­
na vrednost nakazuje bolj pozitivne (ali manj negativne) odgovore od pov­
prečnega odgovora v Sloveniji.

Zaznavanje čustvene opore staršev: Podatek je pridobljen iz odgo­
vorov v vprašalniku za učence in učenke, in sicer na vprašanje »Pomisli
na to šolsko leto: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?« po
naslednjih postavkah: »Moji starši podpirajo moje izobraževalne napo­
re in dosežke«, »Moji starši me podprejo, ko v šoli naletim na težave« in
»Moji starši me spodbujajo k samozavesti«. Pri teh postavkah so učenci za
izkaz svojega (ne)strinjanja lahko izbirali med odgovori »Sploh se ne stri­
njam«, »Ne strinjam se«, »Strinjam se« in »Popolnoma se strinjam«.4

Kot za občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli je tudi za odgovo­
re o zaznavanju čustvene opore staršev na mednarodni ravni izpeljan in­
deks, ki smo ga za analizo v članku standardizirali na populacijo sloven­
skih 15-letnikov ločeno za leti 2015 in 2018.

Bralni dosežek: Bralni dosežki v raziskavi PISA so mednarodno pri­
merljive mere zmožnosti branja, ki so pripravljene na podlagi mednaro­
dno usklajenih izhodišč in z mednarodno kontrolo ustreznosti prevajanja

3 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana BELONG.
4 V bazah PISA je spremenljivka poimenovana EMOSUPS.

116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123