Page 115 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 115
štraus, k. šterman ivančič ■ napovedniki doživljanja medvrstniškega nasilja ...

za posredovanje pri tistih, ki nasilju prisostvujejo, in pogostejšega iskanja
pomoči na šoli s strani tistih, ki so žrtev nasilja (Low in Van Ryzin, 2014).

Rezultati raziskave PISA 2015 potrjujejo, da se doživljanje medvr­
stniškega nasilja značilno povezuje z občutkom pripadnosti in sprejetosti
v šoli (OECD, 2017a). Na povprečni ravni držav OECD so rezultati raz­
iskave pokazali, da je bilo med pogostimi žrtvami medvrstniškega nasilja
43 odstotkov takih učencev in učenk, ki so poročali, da se v šoli počutijo
izločene. Med tistimi, ki niso poročali o doživljanju različnih oblik med­
vrstniškega nasilja, pa se jih je v šoli počutilo izločene 16 odstotkov učen­
cev in učenk. Tudi izsledki nacionalnih sekundarnih analiz podatkov raz­
iskave PISA 2015 (Šterman Ivančič, 2017) so potrdili, da učenci in učenke
znotraj vseh izobraževalnih programov, ki poročajo o doživljanju nasilja,
poročajo tudi o značilno nižjem občutku pripadnosti in sprejetosti v šoli
kot tisti, ki ne poročajo o doživljanju medvrstniškega nasilja. Analiza raz­
lik med spoloma znotraj izobraževalnih programov je nadalje pokazala,
da ima večja pogostost doživljanja nasilja nekoliko bolj negativen učinek
na občutek pripadnosti in sprejetosti v šoli pri dekletih kot pri fantih.

Zdrava čustvena navezanost mladostnika na starše, opora s stra­
ni le-teh, njihova razpoložljivost, razumevanje, pozitivna spodbuda, na
drugi strani pa ustrezna mera avtoritete in zahtev so ključni pri razvo­
ju mladostnikove pozitivne samopodobe, identitete, pozitivnega lastne­
ga vrednotenja ter čustvene avtonomije (Rice, 2001; Marjanovič Umek in
Zupančič, 2009), kar se odraža tudi v kakovosti odnosov mladostnika s
pomembnimi osebami zunaj družine. Raziskave (npr. Booth-LaForce et
al., 2006; Caples in Barrera, 2004; Laible, Carlo in Roesch, 2004, Miller,
1983; Rubin et al., 2004) namreč potrjujejo, da se večja čustvena opora
staršev (pozitivna naravnanost staršev, njihova toplina in opora) značilno
pozitivno povezuje z mladostnikovo ustrezno socialno-čustveno adapta­
cijo. Torej, mladostniki, ki poročajo o svojih starših kot o razumevajočih,
spoštljivih, opornih in dojemljivih, v povprečju izražajo boljšo socialno
kompetentnost, obenem pa poročajo o boljši kakovosti odnosov z vrstni­
ki in so nasploh bolj zadovoljni sami s seboj. Nadalje so mladostniki, ki so
v različnih raziskavah (npr. Field et al., 1995; Herman-Stahl in Peterson,
1996) svoj odnos s starši ocenili kot bolj oporen, v povprečju poročali o
boljšem prilagajanju okolju izven družine in lažjem obvladovanju težjih
situacij, pa naj bo to v šoli ali v vrstniških odnosih. Tudi pri zmanjševa­
nju doživljanja medvrstniškega nasilja otrok se je čustvena opora staršev
v smislu starševske prisotnosti, zavzetosti in topline v odnosu v različnih
študijah (npr. Espelage, Bosworth in Simona, 2000; Olweus, 1993) poka­
zala kot pomemben napovednik.

113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120