Page 103 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 103
n. markelj, v. sember ■ povezanost šolske klime z zaznavanjem zadovoljstva ...

predvsem v dejavnostih, kjer aktivno sodeluje z drugimi in ima občutek,
da je prispeval nekaj pomembnega. Med poukom lahko to dosežemo
predvsem z uvajanjem sodelovalnega učenja.

Za razvoj občutka pripadnosti so zelo primerne strukturirane
interesn­ e dejavnosti (Gilman, 2001). Pri tem je ključnega pomena čustve­
na podpora voditelja interesne aktivnosti (Mahoney, Schweder in Stattin,
2001), saj le-ta delno nadomesti pomanjkanje varne navezanosti s starši.
Pri tem ni treba poudarjati, da je kakovost socialnih interakcij pomemb­
nejša od količine vseh interakcij (torej dobro vzpostavljena vez z enim
pomembnim drugim je v razvoju mladostnika pomembnejša od več po­
vršnih vezi). Da se lahko med udeleženci interesnih dejavnosti ustvarjajo
nove vezi in krepijo stare, pa morajo biti dejavnosti dovolj sproščene. Zato
so za izvajanje preventive še posebej primerne športne interesne dejavnosti
(Wong in Csikszentmihalyi, 1991), saj vključujejo igro, sodelovanje in dru­
ženje s prijatelji, pozitivne učinke pa imajo tudi na ravni uravnavanja hor­
monov, s čimer posredno vplivajo tudi na počutje in doživljanje samega
sebe (Mills, Dudley in Collins, 2019).
Omejitve raziskave in smernice za nadaljnje raziskovanje
Namen raziskave PISA je primerjava kazalnikov dosežkov na mednarod­
ni ravni, zato je vsebinsko in časovno zelo omejena pri raziskovanju ozadja
merjenih kazalnikov dosežkov. To pomeni, da so vsi spremljajoči vprašal­
niki o izbranih merjenih konstruktih splošni in predvsem kratki. Raje iz­
birajo neposredna vprašanja, kot je to primer pri zadovoljstvu z življenje­ m,
kot pa konstruirane psihološke vprašalnike. Gilman in Huebner (2003)
se zavzemata za multidimenzionalno lestvico zadovoljstva z življenj­em,
ker omogoča izdelavo posameznikovega profila zadovoljstva z življen­
jem po področjih. Če ugotovimo, na katerem področju je zadovoljstvo z
živl­jenjem nizko, potem lažje iščemo vzroke in oblikujemo intervencije.
Mnogokrat se lahko nizko zadovoljstvo z življenjem na enem področju za­
maskira v zadovoljivem splošnem zadovoljstvu z življenjem.

Naslednja omejitev in hkrati priložnost za nova raziskovanja je iz­
brani model napovednikov zadovoljstva z življenjem in odnosi med nji­
mi. Model napovednikov je v resnici precej bolj kompleksen: vključiti bi
bilo treba več merjenih spremenljivk, ki sva jih zaradi omejitve statistične­
ga paketa zavedno izpustili (npr. spol, izobrazbene aspiracije, dosežki na
testih PISA ipd.), hkrati pa raziskava PISA niti ne meri vseh spremenljivk,
ki v šolskem okolju verjetno vplivajo na zadovoljstvo z življenjem pri mla­
dostnikih. V nadaljnjih analizah bi bilo zanimivo tudi poiskati poti vpli­
vov med napovedniki zadovoljstva z življenjem, s čimer bi bolje razumeli
oblikovanje zadovoljstva z življenjem mladostnika v šoli, hkrati pa bi imeli

101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108