Page 104 - Šolsko polje, XXXI, 2020, št. 1-2: Bralna (ne)pismenost, ur. Klaudija Šterman Ivančič
P. 104
šolsko polje, letnik xxxi, številka 1–2

tudi boljši vpogled v načrtovanje preventive in intervencij na šoli v sploš­
nem in v posameznih primerih.

Nadalje bi bilo zanimivo raziskati, kateri model napovednikov se iz­
kaže za pomembnega pri mladostnikih, ki so najmanj zadovoljni s svo­
jim življenjem. Rezultati naše analize se namreč nanašajo na splošno
populacijo 15-letnikov, ki v povprečju izkazujejo zmerno stopnjo zado­
voljstva z življenjem (tako absolutno kot relativno na povprečje OECD).
Predvidevava, da bi se v tem primeru model napovednikov lahko spre­
menil, verjetno pa bi se kot močnejša izkazala potreba po učiteljevi opo­
ri. Rezultati te in drugih raziskav kažejo, da je čustvena podpora staršev
izredn­ ega pomena za občutenje zadovoljstva z življenjem pri mladostniku
in s tem njegov razvoj.

Kako povezati individualne dejavnike in dejavnike okolja, je nasled­
nji korak v raziskavah zadovoljstva z življenjem pri mladostnikih. S tem
preusmerimo pozornost iz na otroka usmerjene obravnave na interakcijo
individualnega otroka v točno določenem okolju. Najbolj učinkovite in­
tervencije namreč izkoriščajo pomen interakcije med posameznikom in
okoljem, da pridemo do sprememb hitreje in trajno.

Zaključek

Ugotovili smo, da slovenski 15-letniki izkazujejo nekoliko nižjo raven za-
dovoljstva z življenjem v primerjavi s povprečjem OECD. Vsi kazalniki
šolske klime se statistično značilno povezujejo z zadovoljstvom z življen­
jem v pričakovanih smereh. Vendar pa so vsi indeksi (razen indeksa med­
vrstniškega nasilja) nižji od povprečja OECD, kar nakazuje, da slovenski
15-letniki šolsko klimo zaznavajo manj pozitivno v primerjavi s povpreč­
nim 15-letnikom OECD držav.

V prispevku nas je zanimalo, kateri so najpomembnejši napovedni­
ki zadovoljstva z življenjem v šolskem okolju. Dobili smo statistično zna­
čilen model petih pomembnih dejavnikov šolske klime, ki pojasni 12,1 %
skup­ne variance zadovoljstva z življenjem. 15-letniki so z življenjem bolj
zadovoljni, kadar občutijo večjo pripadnost šoli, kadar zaznavajo ali do­
življajo malo vrstniškega nasilja, kadar zaznavajo oporo s strani učiteljev
med poukom, dobijo natančne usmeritve za delo in dobijo formativno po­
vratno informacijo. Na podlagi rezultatov ugotavljamo, da je pomemb­
no oblikovati šolsko okolje tako, da bo mladostnikom ponujalo podporno
okolj­e, še posebno tistim mladostnikom, ki izhajajo iz neugodnega dru­
žinskega okolja. Največ priložnosti za to vidimo v strukturiranih interes­
nih dejavnostih.

102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109