Page 99 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 99
v. jalušič ■ spolno nadlegovanje v šolah ...

in nasilne situacije, v katere so vpleteni drugi, ter s tem okrepiti odgovor-
nost povzročiteljev_ic in skupnosti. Za ta namen pa morajo biti posame-
zniki_ce dodatno opolnomočeni_e in spodbujeni_e k večji angažiranosti.
V programu (Spre)govori smo ubrali pot vsešolskega šolskega pristopa, ki
poskuša identificirati načine, kako lahko vsi udeleženci_ke v šolskem pro-
storu (dijaki_nje, učitelji_ce, drugi_e zaposleni_e na šoli) in subjekti šol-
skega kurikuluma spremenijo kontekst, v katerem sta spolno nadlegova-
nje ter prisotnost spolne neenakosti normalizirana.

Cilji projekta (http://www.bystanders.eu/) so bili povečati znanje in
okrepiti ozaveščenost o spolnem nadlegovanju v šolah; razviti in izvajati
program usposabljanja dijakov_inj in zaposlenih na šolah za posredovanje
v primerih spolnega nadlegovanja; okrepiti motivacijo opazovalcev_k za
ustavljanje spolnega nadlegovanja v šolah ter razviti šolske in lokalne poli-
tike ter protokole proti spolnemu nadlegovanju.

Po Potterju in drugih (2009) lahko program za opazovalce_ke opre-
delimo kot:

Medvrstniški izobraževalni program, ki udeležence nauči prepoznavati
situacije, ki bi lahko privedle do spolnega nasilja, in posredovati varno,
nenasilno in prosocialno pred incidentom, med njim, po njem s prijatelji,
znanci ali neznanci (Potter in drugi, 2009: 108).
Projekt je vključeval splošne aktivnosti generiranja znanja in izvaja-
nje programa usposabljanja z dijaki_njami in zaposlenimi na šolah, ki ga
je na predlog britanskih raziskovalk celotna mednarodna ekipa poimeno-
vala »(Spre)govori«. Metoda je zajemala: 1) aktivnosti za globlje razume-
vanje nacionalnih kontekstov in družbenih reprezentacij dijakov_inj in
zaposlenih: pregled literature in opis nacionalnih kontekstov; 2) izvedbo
pripravljalnih fokusnih skupin kot raziskave za pripravo programa; 3) iz-
biro šol in delo z osebjem za pripravo programa opazovalcev; 4) razvitje
in pilotiranje programa intervencije opazovalcev; 5)izvedbo programa v
treh šolah; 6) monitoring in evalvacijo učinkov ter predstavitev rezulta-
tov ustvarjalcem politik.
Da bi bolje razumeli obstoječe predstave o spolnem nadlegovanju,
smo po pregledu literature in politik proti spolnemu nadlegovanju opra-
vili raziskavo konteksta. Raziskava ciljnih skupin je bila izvedena z dijaki_
njami, učitelji_cami ter drugim šolskim osebjem. V fokusnih skupinah
smo razpravljali o tem, kaj je spolno nadlegovanje, komu se dogaja, kdo
so nadlegovalci_ke, ali je v šolah prisotno spolno nadlegovanje, kaj stori-
jo tisti, ki vidijo spolno nadlegovanje, in kaj bi lahko storili. Te pogovo-
re smo posneli in analizirali, kaj šteje za spolno nadlegovanje in kako ude-
leženci dojemajo možne intervencije opazovalcev_k. Na tej osnovi je bil

97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104