Page 143 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 143
v. tašner, s. berčnik ■ prisotnost vsebin o nasilju v šoli v kurikulih ...

otrok ali oseba, ki zaradi osebnih okoliščin ni sposobna skrbeti zase (prav
tam, 6. člen). Kot podrobneje nalaga Pravilnik o obravnavi nasilja v dru-
žini za vzgojno-izobraževalne zavode (2008, 3. člen), mora učitelj ali drug
delavec v vzgoji in izobraževanju, ki je pri otroku opazil spremembe, ki
bi lahko bile posledice nasilja, ali mu je otrok zaupal, da je žrtev nasilja,
ali ima učitelj ali drug delavec VIZ informacijo o nasilju od tretje ose-
be ali pa je bil sam priča nasilja, takoj obvestiti o tem svetovalnega delav-
ca VIZ ali v njegovi odsotnosti ravnatelja ali pomočnika ravnatelja. Sam
ali v sodelovanju s svetovalnim delavcem VIZ v primeru poškodbe pri fi-
zičnem ali spolnem nasilju ali hudi psihični stiski otroka zaradi nasilja v
družini tudi obvesti pristojni center za socialno delo (v nadaljnjem bese-
dilu: CSD), izven poslovnega časa CSD njegovo interventno službo ali,
če meni, da je to primerno, policijo; če so navedene posledice opažene pri
polnoletnem udeležencu izobraževanja po javno veljavnih programih, za-
poslena oseba udeleženki, udeležencu svetuje, naj obišče zdravnika, ter
osebo seznani z možnostmi ustrezne pomoči in z organi, ki ji lahko nu-
dijo ustrezno pomoč. Sam ali s svetovalnim delavcem naredi zapis dogod-
ka, opažanj, pridobljenih informacij ali pogovora z otrokom. V podrobni
analizi kazenskega prava Korošec (2009: 407) ugotavlja, da učitelj »po-
tencialno kazensko odgovarja za lastna malomarna ali naklepna aktivna
ravnanja z elementi nasilja, kot tudi za malomarno ali naklepno pasivnost
ob ravnanjih z elementi nasilja s strani drugih oseb«. Avtor slednje uteme-
ljuje z dejstvom, da učiteljstvo šteje za strokovno osebje, ki skrbi tudi »za
dejansko varstvo interesov in pravic mladoletnih oseb, ki so mu zaupane v
varstvo, vzgojo in učenje« (prav tam).

Podrobnejše analize, po navedbah Smernic za analizo, preprečeva-
nje in obravnavo/obvladovanje nasilja v šolskem prostoru (2004), kažejo,
da nasilje v šoli ni nov pojav. Je pa danes družba bolj občutljiva in osvešče-
na o nasilju, ga bolj problematizira (včasih zgolj discipliniranje, danes bolj
vzgojni ukrepi in iskanje razlogov), je bolj občutljiva za razvojne zakonito-
sti otrok (socialna kognicija, empatija) ter poudarja človekove in otroko-
ve pravice in odgovornosti odraslih za njihovo uresničevanje. V Sloveniji
smo, sodeč po Smernicah (2004), naravnani v sistematično in strokov-
no ukvarjanje s problemom nasilja. Predlagana so nekatera ključna nače-
la spoprijemanja z nasiljem, določen pa je tudi nabor ukrepov. Tako je v
njih zapisano, da je treba v kurikularne elemente vgraditi vsebine in kom-
petence, pomembne za življenje v skupnosti, in skrbeti za njihovo izvaja-
nje; graditi na pozitivni socialni klimi na šoli; poskrbeti za kakovostno
preživljanje časa v šoli; nujno je tudi odzivno delovanje šole na vseh rav-
neh; vključenost v življenje na šoli; načrtovanje prostora v in ob šoli; skrb
in odgovornost za uresničevanje varnega šolskega prostora in odzivanje na

141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148