Page 147 - Šolsko polje, XXX, 2019, št. 1-2: Nasilje, šola, družba I, ur. Mitja Sardoč in Barbara Japelj Pavešić
P. 147
v. tašner, s. berčnik ■ prisotnost vsebin o nasilju v šoli v kurikulih ...

del predmetnika študentk in študentov programov, ki v Sloveniji usposa-
bljajo večino prihodnjih učiteljic in učiteljev v osnovnih šolah. V Sloveniji
delujejo tri pedagoške fakultete, največja in najstarejša v Ljubljani, druga v
Mariboru in najmlajša v Kopru, to pa seveda niso edine vzgojno-izobraže-
valne institucije, ki formirajo prihodnje učiteljstvo. Pri pregledu izbranih
vsebin v kurikulih naštetih fakultet sva iskali tiste programe in predmete,
ki tematizirajo vprašanja nasilja in šole, otrokovih pravic in zaščite otrok
v povezavi s šolo in družino. Zato sva v javno dostopnih dokumentih is-
kali izbrane besede, besedne zveze in koncepte, ki bi lahko bili povazani s
tematizacijo nasilja v vzgojno-izobraževalnih institucijah. Uporabljena je
bila metoda analize javno dostopnih dokumentov, kot so predstavitveni
zborniki in učni načrti.

Rezultati analize učnih načrtov po izbranih fakultetah
in izbranih geslih

Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Na prvi stopnji Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani na smereh
Razredni pouk (RP), Socialna pedagogika (SP), Dvopredmetni učitelj
(DU), Likovna pedagogika (LP), Specialno rehabilitacijska pedagogika
(SRP), Logopedija in surdopedagogika (LS) ter Predšolska vzgoja (PV)
je v predstavitvenem zborniku, kjer so predmeti opisani, mogoče najti po-
samične vsebine o nasilju ali zlorabah ter o otrokovih pravicah. Nekatere
od navedenih vsebin so pokrite znotraj obveznega splošnega predmeta
Sociologija vzgoje (na vseh omenjenih smereh), nekaj jih tematizirajo iz-
birni predmeti, npr. Pravice otroka in Pojmovanje in preprečevanje na-
silja (DU), Zlorabe otrok, šola in vrtec (SRP), Otrok z izkušnjo nasilja
(PV). Ni pa v kurikulu posebnih predmetov o otrokovih pravicah in za-
ščiti otrok.

Na študijskih programih druge stopnje (magistrski študij) se zgod-
ba ponovi. Obveznih predmetov oz. učnega programa, ki bi obravnaval
nasilje in šolo, pravice otrok, zaščito oz. zakonodajo o pravicah otrok, ni.
Izjema je obvezni splošni predmet na Edukacijskih politikah. Omenjene
vsebine so sicer na voljo znotraj izbirnih predmetov na nekaterih drugo-
stopenjskih programih. Primer izbirnega predmeta, v celoti namenjenga
obravnavi šole in nasilja, je interdisciplinarni seminar z naslovom Nasilje
in šola za večino študijskih smeri (razen SP), ki uporablja interdisciplinar-
ni pristop k obravnavi nasilja in šole ter ob naslovni temi pokriva še za-
konodajo s tega področja in otrokove pravice. Omeniti velja še predme-
ta Zlorabe otrok, šola in vrtec (SL) ter Sociologija vzgoje na Inkluzivni
pedagogiki.

145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152