Page 93 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 93
m. sardoč ■ talenti, naravna loterija in družbena (ne)enakost

»rezultat neoliberalizma« (Brown in Tannock, 2008). Čeprav ta kriti­
ka pravilno opozori na instrumentalizirano vlogo talentov v okviru pro­
cesa konkuriranja za selektivne družbene položaje, spregleda sprevrženost
neo­liberalnega pojmovanja načela »karier, odprtih talentom«.

Na drugi strani je problematika talentov – vsaj na širšem vsebinskem
področju vzgoje in izobraževanja – z nekaj izjemami (Meyer, 2013; Merry,
2008; Vopat, 2011) »ujeta« v okvir razprave o nadarjenosti, ki (praviloma)
pušča ob strani širši družbeni kot tudi teoretični okvir te problematike,
npr. razprave o socialni mobilnosti (Garnett, Guppy in Veenstra, 2009),
»lastnini« talentov (Goldman, 1987), zaslugah (Sher, 2012), begu mož­
ganov (Brock in Blake, 2015), »bitki talentov« (Beechler in Woodward,
2009; Michaels, Handfield-Jones in Axelrod, 2001), identiteti posamez­
nika (Petrović, 2009), »tekmi možganov« v visokošolskem izobraževa­
nju (Morehouse in Busse, 2014), upravljanju talentov (Lewis in Heckman,
2006), »obdavčitvi« nadarjenosti (Hasen, 2006; Lockwood et al., 2012;
Markovits, 2003; Roemer, 1996 (6. poglavje); Zelenak, 2006) itn.

Če kritika neoliberalizma problematiko talenta misli izključno skozi
njegovo »korporatizacijo«, razprava o nadarjenosti pa spregleda njeno šir­
šo kontekstualno razsežnost, egalitarizem problematiko talentov preme­
sti v okvir razmerja med pravičnostjo in (ne)enakostjo. Le-ta predstavl­ja –
kakor v knjigi Better than Human: The Promise and Perils of Enhancing
Ourselves opozarja Alen Buchanan – osrednje »bojno polje političnih ne­
soglasij« (Buchanan, 2011: str. 106): neenaka distribucija naravnih virov
odpira namreč vprašanje pravičnosti na meritokraciji utemel­jenega poj­
movanja enakih možnosti10 ter posledično legitimnost neenakosti, ki je
rezultat procesa konkuriranja za selektivne družbene položaje. Kljub pro­
blematizaciji moralne arbirarnosti talenta pa ta premestitev pou­darka po­
stavi pod vprašaj emancipatoričnost načela »karier, odprtih talentov« na
eni strani ter koherentnost na meritokraciji utemeljenega pojmovanja ena­
kih možnosti na drugi. Kaj torej je talent in katere so njegove osnovne raz­
sežnosti?

Anatomija talenta

Prva razsežnost, ki jo je zaradi osrednje vloge talenta v okviru egalitarne­
ga pojmovanja distributivne pravičnosti treba izpostaviti, je njegova nevo­
luntaristična narava. V okviru tega pojmovanja predstavljajo talenti – ka­
kor opozarja George Sher – »neizbrano sposobnost, ki ima vpliv na to,
kako dobro ali slabo je njegov lastnik sposoben izvajati določeno nalogo«

10 V tem prispevku ostaja ob strani problematika enakih možnosti ter s tem povezana
vprašanja. Za podrobnejšo predstavitev problematike enakih možnosti glej Sardoč (2013a,
2013b).
91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98