Page 91 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 91
m. sardoč ■ talenti, naravna loterija in družbena (ne)enakost

politik v številnih državah, ki spodbujajo priseljevanje najbolj kvalificira­
nih posameznikov (t. i. »najboljši in najbolj pametni«, »the best and the
brightest«), so samo eden od indikatorjev različnih geopolitičnih interes­
ov.6 Hkrati pa ima talent oz. njegova medijska eksploatacija že več kot de­
setletje dominantno vlogo tudi v zabavni industriji. Televizijske oddaje oz.
resničnostni šovi, kjer je merilo posameznikovega uspeha – vsaj po naslov­
ih sodeč – v prvi vrsti njegov talent, npr. Slovenija ima talent, American
Idol, Bitka talentov, s svojo zapeljivo lahkotnostjo (tudi v Sloveniji) podi­
rajo vse rekorde gledanosti. Če je sprevrženost neoliberalnega pojmovanja
načela »karier odprtih talentom« le-tega prepustila »nevidni roki« trga,
je korporatizacija talentov idejo »loterije rojstva« zvedla na raven »enter­
tainmenta«.

Na drugi strani pa je načelo »odprtosti vseh družbenih položajev
talentom«7 – pravzaprav paradoksalno – vse pogosteje predmet različnih
ugovorov in očitkov tudi s strani zagovornikov egalitarizma. Posedovanje
določenega talenta je – vsaj iz vidika »idealne« teorije pravičnosti – nam­
reč stvar (nekakšnega) naključja, za katerega posameznik ni odgovoren. Iz
moralnega vidika je posedovanje določenih talentov, kakor je v knjigi A
Theory of Justice izpostavil John Rawls, namreč arbitrarno. V interpreta­
ciji »radikalnih« različic egalitarizma (Brighouse in Swift, 2008; Segall,
2013) pa to pomeni, da si posamezniki rezultatov »naravne loterije« oz.
»loterije rojstva« ter s tem povezanih prednosti pravzaprav ne zaslužijo.

Pričujoči prispevek analizira nekatere izmed zapostavljenih ali celo
spregledanih razsežnosti razprave o problematiki talenta ter družbene
(ne)enakosti nasploh.8 Na eni strani podrobneje analizira večplastno na­
ravo samega pojma talenta ter njegovo vlogo v okviru distributivne pravič­
nosti, katere osnovni cilj – kakor izpostavlja Hillel Steiner – je »presoja o

6 Za analizo kriterijev selekcije, ki jih odpirajo nacionalni programi priseljevanja »najbolj­
ših in najbolj pametnih« v okviru globalne bitke za talente kot tudi problematiziranja
pravičnosti same paradigme »selekcije na podlagi zaslug«, glej Shachar (2008, 2013 in
2016). Celovito predstavitev sprememb migracijske politike v ZDA iz perspektive »bitke
za talente« predstavlja članek »How to Win the Global War for Talent« Jeffreyja Gartena
v reviji Foreign Policy, problematiko bega možganov iz vidika globalne pravičnosti pa knjiga
Gillian Brock in Michaela Blakea Debating Brain Drain: May Governments Restrict Emigra-
tion (2015).

7 Za sociološko analizo načela »odprtosti karier talentom« in njegove povezanosti z ide-
jo socialne mobilnosti ter interpretacijo talenta kot oblike kulturnega kapitala (v okviru
Bourdieujevega pojmovanja le-tega) glej Garnett, Guppy in Veenstra (2008).

8 Prispevek pušča v celoti ob strani vrsto »empiričnih« oz. praktičnih vprašanj vzgoje in
izobraževanja nadarjenih, ki so iz vidika konceptualizacije talentov in t. i. »naravne loteri-
je« nekako sekundarna, npr. problematiko prepoznavanja nadarjenosti ter s tem povezane
svetovalne dejavnosti, prilagajanje procesa vzgoje in izobraževanja nadarjenim, pedagoške
strategije v delu z nadarjenimi itn. Za celovito predstavitev te problematike glej Juriševič
(2011).
89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96