Page 97 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 97
m. sardoč ■ talenti, naravna loterija in družbena (ne)enakost

– v osnovi nepravična in potemtakem nepoštena. Kakor v svoji knjigi
Inequality izpostavlja Larry Temkin, bi bilo namreč »nepravično in ne­
pošteno«, »da so nekateri v slabšem položaju kot drugi, ne po lastni kriv­
di (ali izbiri)« (Temkin, 1993: str. 13).

Na podlagi teh ugovorov zagovorniki egalitarizma – poleg sklepa, da
si posamezniki rezultatov »naravne loterije« ter s tem povezanih predno­
sti (ali prikrajšanosti) ne zaslužijo – izpeljejo tudi sklep o moralni ekvi­
valenci »naravne« in »družbene« (ne)enakosti. Zanje sta torej oba tipa
neenakosti – tudi zaradi njune moralne arbitrarnosti – enako nesprejem­
ljiva. Iz perspektive t. i. »egalitarizma srečnega naključja« je neenakost,
ki je rezultat t. i. »naravne« loterije, ter s tem povezane distribucije narav­
nih danosti oz. prednosti prav tako problematična kakor neenakost, ki je
rezultat t. i. »družbene« loterije. Kakor izpostavlja S. J. D. Green, naj bi
bilo namreč nepravično, »da se posameznika nagradi zgolj zaradi posedo­
vanja talenta ali talentov« (Green, 1988: str. 8).

Zaključek: moralni status (srečnega) naključja

Pojmovanje talenta kot nezaslužene prednosti postavlja pred zagovornike
egalitarizma torej vrsto različnih vprašanj, ki ostajajo znotraj »standard­
nega« pojmovanja distributivne pravičnosti v veliki meri nedorečena. Na
eni strani je korporatizacija »loterije rojstva« ugrabila idejo »odprtosti
vseh družbenih položajev talentom« in jo prepustila t. i. »nevidni roki«
trga. Kakor opozarja Peter Singer, talent pravzaprav »nagrajuje srečne, ki
podedujejo tiste sposobnosti, ki jim omogočajo, da opravljajo zanimive in
donosne kariere /…/, ter kaznuje nesrečne, katerih geni jim otežujejo dose­
ganje podobnega uspeha« (Singer, 1993: str. 39).

Hkrati velja razlikovanje med pojavnimi oblikami neenakosti, ki so
rezultat moralno arbirarnih dejavnikov, na katere posameznik nima vpli­
va, ter pojavnimi oblikami neenakosti, ki so del posameznikovih izbir (in
je zanje potemtakem tudi odgovoren), za temeljno distinkcijo egalitarne­
ga pojmovanja distributivne pravičnosti, saj nekako povzema idejo – ka­
kor opozarja Colin Macleod – »da bi morali biti ljudje odgovorni za svo­
je odločitve in hkrati ne biti prikrajšani zaradi dejavnikov zunaj njihovega
nadzora« (Macleod, 1998: str. 114). Ta ideja temelji na predpostavki, »da
je za posameznika nepošteno, da je v slabšem položaju kot drugi zaradi
razlogov, ki so izven njegovega nadzora« (Segall, 2008: str. 10), ter da naj
se od posameznika upravičeno zahteva, kakor poudarja Andrew Mason,
»da nosi stroške (ali dovoli, da uživa koristi) posledic svojega ravnanja, ka­
terih proizvodnja leži znotraj njegovega nadzora, ne pa tudi tistih, katerih
pro­izvodnja je onkraj njega« (Mason, 2001b: str. 763). Egalitarna senzi­
bilnost za nepravičnost družbene (ne)enakosti, ki je rezultat posameznih

95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102