Page 96 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 96
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

lja Rawls, je »najbolj očitna nepravičnost sistema naravne svobode ta, da
dopušča neupravičen vpliv teh dejavnikov na distributivne deleže, ki so iz
moralne perspektive arbitrarni« (Rawls, 1971: str. 72). Kar se torej zdi sla­
bo, opozarja Thomas Nagel v svoji knjigi Equality and Partiality, »ni to,
da bi morali biti ljudje neenaki v prednostih ali pomanjkljivostih nasploh,
temveč da morajo biti neenaki v prednosti ali pomanjkljivostih, za katere
niso odgovorni (Nagel, 1989: str. 71). T. i. »aristokracija nadarjenih« naj
bi namreč dopuščala »prevelik vpliv moralno irelevantnim (naravnim)
naključjem rojstva in talentom« (ibid.: str. 4).

Na podlagi tega zagovorniki t. i. »egalitarizma srečnega naključja«
izpeljejo sklep, da si posamezniki rezultatov »naravne loterije« oz. »lote­
rije rojstva« ter s tem povezanih prednosti (ali prikrajšanosti) ne zasluži­
jo, saj so talenti, ki v posamezni družbi predstavljajo obliko nekakšne ne­
upravičene prednosti – bolj ali manj – stvar selekcije, okoliščin, nuje ali
celo naključja. Kakor v članku »Taking Talents Seriously« opozarja S.
D. J. Green:

Posamezniki si teh daril ne zaslužijo, saj jih niso prislužili; niso namreč
rezultat truda, vrlin ali moralnih zaslug tistih, ki jih imajo. So privilegiji,
ki so pridobljeni brezplačno. Še bolj pomembno pa je, da predstavljajo
neenakomerno porazdeljene privilegije in neenakost te porazdelitve
predstavlja temeljni in nepopravljiv vir nepravičnosti poznejše razdelit­
ve sredstev in dobrobiti med člani politične skupnosti (Green, 1988: str.
206–207).

Talenti torej predstavljajo – vsaj v okviru egalitarnega pojmovanja
družbene (ne)enakosti – obliko neupravičene prednosti. Njihova nepra­
vičnost v prvi vrsti izvira iz arbitrarnosti distribucije oz. posedovanja do­
ločenega talenta kot nezaslužene naravne danosti. To, da so naravne razli­
ke nezaslužene, namreč pomeni – kakor opozarja Alan Goldman –, »da
same po sebi ne morejo biti podlaga za diferencialne koristi« (Goldman,
1987: str. 378). Tudi Rawls v knjigi A Theory of Justice izpostavi, da si nihče

ne zasluži svojih večjih naravnih sposobnosti niti ni upravičen do ugod­
nejšega začetnega položaja v družbi. Tisti, ki jim je bila narava bolj
naklonj­ena, kdorkoli že so, lahko pridobijo iz svoje sreče samo pod po-
goji, ki izboljšujejo položaj tistih, ki so izgubili (Rawls 1971, str. 101–102).

Vsaka oblika neenakosti, ki je rezultat dejavnikov, za katere posamez­
nik ni odgovoren, npr. spola, socialno-ekonomskega in kulturnega porek­
la, posebnih potreb, etnične pripadnosti itn., je za zagovornike egalitariz­
ma – vsaj v okviru t. i. »standardne« interpretacije družbene (ne)enakosti

94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101