Page 54 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 54
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

neta na tem polju prevladovati abstraktnost ter moralni relativizem. Dru­
gič, izpostavlja Ettenberg Aron, takšna slika etične vzgoje predpos­tavlja,
da je domena moralnosti povsem avtonomna ter nepovezana z drugimi
živl­ jenjskimi domenami:

Osnovni namen moralne vzgoje je povečati učenčevo zmožnost za
oblikovanje razumnih, premišljenih in odgovornih odločitev v dejan-
skih položajih ali okoliščinah, in v tem okviru vrednote niso povsem
jasno oddelj­ene od dejstev. Moralna razprava, ki se omejuje na načelna
vprašanj­a in se izogiba dejstvenih vprašanj, bo zelo hitro postala pikolov­
ska in brezplodna (Ettenberg Aron, 1977: str. 519).

In nazadnje, takšen pristop neupravičeno istoveti upravičenje naših mo­
ralnih sodb z moralnim odločanjem (sprejemanjem odločitev ter moral­
nim delovanjem v skladu z njimi). Zato zagovarja alternativen, na De­
weyevi filozofiji utemeljen pristop, ki poudarja konkretnost, praktičnost,
izkustvenost, življenjskost ter sintetičnost z vidika preostalih pogledov na
moralnost (Ettenberg Aron, 1977: str. 514–532).

Tudi zgoraj (v 3. razdelku) smo izpostavili podobno skeptičen ter od­
klonilen pogled na vlogo moralne teorije. Vendar pa takšni pogledi ter
predlogi temeljijo na zmotni predpostavki jasne oddeljenosti ter neodvis­
nosti moralne teorije. Kljub zgoraj izpostavljenem razvoju moralne filozo­
fije v 20. stoletju je v zadnjih desetletjih zaznati vse več pozivov v smeri, da
je treba znova tesneje združiti področji metaetike in normativne etike, da
bi tako lahko dospeli do trdne, prepričljive in ubranljive filozofske etike.
Vprašanje o naravi normativnosti se izkazuje kot središčno in metaetika
ter normativna etika se ga lotevata zgolj iz različnih gledišč. Tako na pri­
mer Darwall pravi, da

čeprav se metaetika in normativna etika usmerjata k različnim vpra-
šanjem, sistematična etiška misel cveti in se razvija takrat, ko sta ti dve
pripeljani v dinamičen odnos in sta na vključujoč način obravnavani kot
‚filozofska etika‘ – ta naj oblikuje normativne ideale, ki jih bomo lahko
sprejeli v luči obojega: najboljših normativnih razlogov, kot jih vidimo,
in ustreznega filozofskega razumevanja njihove vsebine ter razumevanja
možnosti moralne vednosti ali upravičenega sprejemanja moralnih trdi-
tev (Darwall, 2006: str. 25; prim. Gewirth, 1968).

Na moralno teorijo moramo tako gledati kot na nepogrešljiv sestav­
ni del etične vzgoje. Sanger in Osguthorpe v tej smeri v okviru celostne­
ga modela razumevanja etične vzgoje, ki ga predlagata, vključita štiri vrste
predpostavk, in sicer psihološke, moralno-teoretske, vzgojno-izobraže­
valne in naključne predpostavke oziroma dejavnike. V okvir moralno­

52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59