Page 57 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 57
v. strahovnik ■ pomen moralne teorije za etično vzgojo

lahko miselne poskuse smiselno uporabimo za številne namene, še pogo­
stejša pa je uporaba primerov moralnih dilem (resničnih ali domišljenih).
V obeh oblikah gre za vzbujanje naših moralnih intuicij ter razmislek o le­
-teh. Eden izmed zagovornikov takega pristopa k etični vzgoji je Strike, ki
poudarja, da se mora le-ta osredotočiti na razumevanje temeljnih etičnih
pojmov ter razvoj spretnosti in veščin, povezanih z moralno razpravo, ka­
tere del so moralne intuicije, moralna načela ter druge predpostavke, ki
jih moramo zajeti v pretehtano ravnotežje. Primarna vloga etične vzgoje
ni v prenosu vrednot ali načel, ampak spodbujanje moralnega premisleka,
moralne občutljivosti in moralnega dialoga o danih etičnih vprašanjih.
Hkrati pa Strike trdi, da moramo etično vzgojo gojiti na podlagi obravna­
ve primerov, v središču tega pa je običajno posamezno moralno načelo, ki
ga želimo izpostaviti in osvetliti, saj

preveč podrobnosti lahko posameznika zavede ali zmede. Vse, kar za to
moralno načelo ni pomembno, moramo izpustiti. Moralni primeri so
kot diagrami v znanstvenem besedilu, ne pa literarna dela. Njihov namen
je, da poenostavijo svet na način, da se lahko osredotočimo na posamez­
ne pomembne vidike in vprašanja (Strike, 1993: str. 113).
Podobno so v okvir etične vzgoje vključeni miselni poskusi, metaetika in
vidiki spoznavne teorije pa nam lahko pomagajo razumeti, na kakšen na­
čin jih razumeti in kako jih uporabiti. V moralni filozofiji se miselni po­
skusi in primeri moralnih dilem pogosto uporabljajo kot protiprimeri ali
za zvajanje na nesmisel določene normativne teorije ali moralnega stališ­
ča. V kontekstu etične vzgoje to pomeni uporabo aporij v procesu učenja,
kjer se vzpostavi prostor za nadaljnji premislek in utemeljevanje. Drugič,
lahko jih uporabimo kot črpalke intuicij v smislu, da poskusi in primeri
izzovejo od nas odgovore na tak način, da smo potem nagnjeni k sprejet­
ju določenega stališča na njihovi podlagi. Tudi v okviru etične vzgoje lah­
ko to povežemo s spodbujanjem kritičnega mišljenja in moralno zavzetega
ter občutljivega razmišljanja o skladnosti naših temeljnih moralnih intui­
cij. Tretjič, miselne poskuse in primere je moč uporabiti kot orodje za raz­
jasnjevanje, ki deluje na način, ki krepi naše razumevanje, tako, da nam
omogoča razlikovanje med različnimi, vendar do poskusa oziroma prime­
ra spojenimi ali nejasnimi pojmi in načeli (na primer, razliko med povzro­

intuicije glede ustrezne rabe izbranega opisnega ali vrednostnega pojma (Gendler, 2002:
str. 388). Včasih se zdi, kot da je že vsak zamišljeni primer tudi miselni poskus, toda slednje
je smiselno omejiti na primere, kjer gre za določeno stopnjo konkretnosti, kompleksno­
sti in novosti. Miselni poskusi so črpalke intuicij, nekakšna telovadba v zamišljanju ter so
strukturirani tako, da nam odprejo neko novo pot, kako misliti izbrani problem. Dennett
jih posledično v tej luči označi ne kot argumente, temveč kot zgodbe, ki izvabljajo intuicije
(Strahovnik, 2007).

55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62