Page 58 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 58
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

čiti smrt in pustiti umreti). To je ključnega pomena tudi v etični vzgoji, saj
to utira pot za ustrezno razlago moralnosti. In končno, lahko služijo kot
orodje za (ponovno oziroma drugačno) zamišljanje, saj nam omogočajo,
da o vidikih moralnosti lahko razmišljamo na nov način ter spodbujamo
razpravo tako, da lahko presežemo predhodne predpostavke, zaveze, pred­
sodke ipd. To spodbuja domišljijo učencev in jim tudi omogoča, da prese­
žejo lastna globoko prepričana prepričanja (Walsh, 2011). Na ta način lah­
ko tudi lažje premostimo vrzel med moralno teorijo in prakso oziroma
dejanskimi primeri. Pozorni pa moramo seveda biti na to, da je na moral­
ne intuicije zlahka vplivati ter da so le-te lahko vezane na različne podme­
ne, na primer na moralna načela in pravila, na podrobnosti konkretnega
primera, na povezanost z drugimi, ne-moralnimi vidiki situacije oziroma
primera ipd. (Burns in dr., 2012.)

Moralna psihologija naslavlja predvsem vprašanja o povezano­
sti med moralnimi sodbami in motivacijo za delovanje in je v tem smis­
lu neposred­ni odmev antičnega vprašanja o tem, čemu biti moralen. Gle­
de na naše vsakdanje moralno izkustvo lahko izhajamo iz pripoznanja, da
nas naše moralne sodbe običajno (ali pa vsaj zelo pogosto) motivirajo, da v
skladu z njimi tudi ravnamo oziroma, v primeru nasprotja med različnimi
motivacijami, da bi ravnali v skladu z njimi ob odsotnosti drugih premis­
lekov. Lahko tudi rečemo, da imajo naše iskrene moralne sodbe nad nami
razumno avtoriteto, saj nam dajejo dobre razloge, da jim v svojem delovan­
ju sledimo, četudi to delovanje ni nujno v našem lastnem interesu oziro­
ma četudi pred tem nismo imeli želje tako ravnati. Gotovo bi podvomi­
li v ­iskrenost moralnih prepričanj nekoga, ki bi na primer zatrjeval, da je
določena vrsta dejanja nemoralna, hkrati pa dosledno ravnal v nasprotju s
svojimi izjavami. Vprašanje pa je, kakšna je narava te povezanosti. Del sta­
lišč zagovarja, da je ta povezava notranja oziroma bistvena ter da so moral­
na prepričanja neločljivo povezana z motivacijo za delovanja, medtem ko
drug del stališč razume moralnost kot takšno, da jo z motivacijo povezuje
nek zunanji dejavnik, na primer strah pred kaznijo, naše želje, nagnjenja,
interesi, naravna sočutnost z drugimi ipd. Nazadnje, moralno izkustvo­
slovje podaja razumevanje kvalitativnih, izkustvenih vidikov moralnosti,
torej subjektivnih izkustev, odzivov in stanj, ki spremljajo moralno preso­
janje, odločanje in delovanje (Strahovnik, 2016a).

Zaključek

Vse omenjene teme in vprašanja o naravi moralnosti so gradnik etične
vzgoje, saj se jim v okviru moralne razprave ne moremo izogniti, pogosto
– kot je to na primer v razpravi o moralnem relativizmu – pa nastopajo v
njej tudi izrecno. Zato je moralno teorijo smiselno vključiti vanjo, pose­

56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63