Page 109 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 109
a. teršek ■ univerze morajo postati, kar bi morale biti

končno pa s političnimi, tehničnimi, moralnimi in umnimi značilnostmi
in kakovostjo univerz.

Študijski programi med balastom in prevaro

Poskusi misliti univerzo z ozirom na stanje in dogajanja, ki jo v našem pro­
storu določajo sedaj, presega filozofska razpravljanja. So polemike o zelo
konkretnih univerzitetnih vprašanjih, akademskih problemih in pozivih
državi, da do univerze vzpostavi primernejši odnos. Nelagodno bi lahko
dejali, da gre tako rekoč za ene in iste teme, samospraševanja, ugotovitve
in apele.

V dosedanjih javnih razpravah o univerzitetni politiki v Sloveniji je
bil eden od zelo pomembnih vidikov umeščanja univerze v okvir ustavno­
pravnega reda (vsaj, kot je meni znano) vendarle povsem spregledan. Izha­
ja iz prepoznavnega in etično vprašljivega načina, kako poskušajo s prag­
matično in koristoljubno prilagodljivostjo politiki države ne le nekatere
zasebne šolske ustanove, pač pa tudi javne univerze poskrbeti predvsem za
dvig števila vpisanih študentov, za zunanjo podobo in njeno površinsko
privlačnost programske ponudbe posameznih fakultet in, nenazadnje, za­
posljivost učiteljskega kadra. Manj pa za kakovost izobraževanja in zapos­
litveno vrednost znanja. Univerzitetni učitelji so pač, v skladu s togo ra­
čunsko matematiko sistemskih pravil in papirologno logiko pri določanju
plačilnih meril, plačani glede na konkretno število spodaj in zgoraj omeje­
nih pedagoških ur pri konkretnih študijskih predmetih, ki se dejansko iz­
vajajo v tekočem študijskem letu.

Vsekakor sta lahko premislek fakultete o uvedbi novih študijskih
programov in njena odločitev za konkretno programsko novost rezultat
strokovno pronicljive in akademsko dobroverne analize družbenih potreb
po strokovnjakih z določenega področja ali pa optimiziranja vsebinskih in
kadrovskih možnosti fakultete. A da ni vselej tako, je v slovenskem izobra­
ževalnem prostoru mogoče opaziti.

V Sloveniji se da najti in prepoznati tudi univerzitetne študijske pro­
grame, ki se zdijo pripravljeni presenetljivo hitro, strokovno manj natanč­
no, kadrovsko ne povsem domišljeno in logistično pomanjkljivo. Še lažje
je najti in prepoznati nekatere študijske programe, ki v praksi ne sledi­
jo p­ rvotnim vsebinskim napovedim ob registraciji in zagotovilom prvim
generacijam vpisanih študentov. Pri nekaterih programih se poznavalci
sprašujejo, ali so jih vzpodbudile akademsko neprepričljive zaposlitvene in
finančne težnje skupine posameznikov, ne pa morebitni akademski uvid
oziroma iskreni premislek o družbeni potrebi po posameznih strokovnih
profilih in vest o odgovornosti za kakovosti izobraževanja.

107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114