Page 112 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 112
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2
Kadar je takšna neobveščenost ali pa zavedenost študenta tudi po
sledica zavestnega delovanja vodstev fakultet, njihovega slepomišenja, pro
mocijske zvitosti ali pa celo nedvoumnega zavajanja, bi morali pravniki v
takšnem pristopu do študentov prepoznati tudi pravno (kazensko in od
škodninsko) odgovornost izobraževalnih ustanov. Tudi oseb na vodstve
nih položajih. V primeru, da bi se v vlogi oškodovanca hkrati prepozna
le fakultete in študentje, bi bil na mestu skupen nastop pred sodiščem, s
tožbo proti državi. V času krize, ko državna politika dopušča ekspanzijo
takš nih in drugačnih študijskih programov in nazivov, zaposlovalne mož
nosti pa so za mlade diplomante iz dneva v dan manj opogumljajoče, bi
morala slovenska sodišča spomniti državo na vsebino in pomen njenih po
zitivnih ustavnopravnih obveznosti glede statusa univerz, pravice študen
tov do izobraževanja in njihove pravice do dela. Pač v jeziku nezanemarlji
vo visokih odškodnin.
Družba s takšno univerzitetno politiko in prakso zase ne more trditi,
da je družba znanja. Prej gre za družbo usodnega prepleta pravne ignoran
ce, politične arbitrarnosti, ekonomske surovosti in etične sprevrženosti.
Mlade prepušča dosegu nihilizma in krizi smisla. Temu se je treba zoper
staviti (Galimberti, 2010).
Zaveza
Znamenja, katere poti za dosego tega cilja ubirajo slovenske univerze znot
raj manevrskega polja za svobodno odločanje in delovanje, niso optimi
stična. Kažejo, da univerze premalo skrbijo za vzgojo kritično mislečih
državljanov (Blais, Gauchet in Ottawi, 2011), etično ozaveščenih ljudi, z
znanjem motivacijsko opolnomočenih moralnih osebnosti in civilno po
gumnih izobražencev. Univerze premalo skrbijo za razvoj samospoštovan
ja ljudi, ki se na univerzah združujejo v delujočo skupnost (Kant, 2006).
Univerze vendarle še premalo skrbijo za znanje kot vrednoto, za moral
no utemeljeno in racionalno prepričljivo izobraženost kot nekaj, kar je
samo po sebi cilj izobraževalnega procesa – nasprotno od presoje vredno
sti znanja glede na njegovo golo tržno izmerljivo vrednost (tudi izhajajoč
iz filozofije razsvetljenstva, Cassirer, 1998). Ta skrb pa še zdaleč ni popol
noma in v celoti odvisna od pravno-politične drže, ki jo do univerz zavza
me vsakokratna dnevnopolitična koalicijska oblast.
Odgovornost univerz za nadgradnjo formalne demokracije z vsebin
sko je velika in pomembna. Vsekakor vključuje moralno odgovornost in
etično zavezo do mladih generacij in vseh drugih ljudi s statusom študi
rajočih na univerzi, do njihove prihodnosti – kot imetnikov znanja, raz
mišljujočih oseb, kritičnih državljanov in aktivnih političnih subjektov
(prim. Haidt, 2013). Te odgovornosti univerze ne bodo mogle uresničeva
110
Kadar je takšna neobveščenost ali pa zavedenost študenta tudi po
sledica zavestnega delovanja vodstev fakultet, njihovega slepomišenja, pro
mocijske zvitosti ali pa celo nedvoumnega zavajanja, bi morali pravniki v
takšnem pristopu do študentov prepoznati tudi pravno (kazensko in od
škodninsko) odgovornost izobraževalnih ustanov. Tudi oseb na vodstve
nih položajih. V primeru, da bi se v vlogi oškodovanca hkrati prepozna
le fakultete in študentje, bi bil na mestu skupen nastop pred sodiščem, s
tožbo proti državi. V času krize, ko državna politika dopušča ekspanzijo
takš nih in drugačnih študijskih programov in nazivov, zaposlovalne mož
nosti pa so za mlade diplomante iz dneva v dan manj opogumljajoče, bi
morala slovenska sodišča spomniti državo na vsebino in pomen njenih po
zitivnih ustavnopravnih obveznosti glede statusa univerz, pravice študen
tov do izobraževanja in njihove pravice do dela. Pač v jeziku nezanemarlji
vo visokih odškodnin.
Družba s takšno univerzitetno politiko in prakso zase ne more trditi,
da je družba znanja. Prej gre za družbo usodnega prepleta pravne ignoran
ce, politične arbitrarnosti, ekonomske surovosti in etične sprevrženosti.
Mlade prepušča dosegu nihilizma in krizi smisla. Temu se je treba zoper
staviti (Galimberti, 2010).
Zaveza
Znamenja, katere poti za dosego tega cilja ubirajo slovenske univerze znot
raj manevrskega polja za svobodno odločanje in delovanje, niso optimi
stična. Kažejo, da univerze premalo skrbijo za vzgojo kritično mislečih
državljanov (Blais, Gauchet in Ottawi, 2011), etično ozaveščenih ljudi, z
znanjem motivacijsko opolnomočenih moralnih osebnosti in civilno po
gumnih izobražencev. Univerze premalo skrbijo za razvoj samospoštovan
ja ljudi, ki se na univerzah združujejo v delujočo skupnost (Kant, 2006).
Univerze vendarle še premalo skrbijo za znanje kot vrednoto, za moral
no utemeljeno in racionalno prepričljivo izobraženost kot nekaj, kar je
samo po sebi cilj izobraževalnega procesa – nasprotno od presoje vredno
sti znanja glede na njegovo golo tržno izmerljivo vrednost (tudi izhajajoč
iz filozofije razsvetljenstva, Cassirer, 1998). Ta skrb pa še zdaleč ni popol
noma in v celoti odvisna od pravno-politične drže, ki jo do univerz zavza
me vsakokratna dnevnopolitična koalicijska oblast.
Odgovornost univerz za nadgradnjo formalne demokracije z vsebin
sko je velika in pomembna. Vsekakor vključuje moralno odgovornost in
etično zavezo do mladih generacij in vseh drugih ljudi s statusom študi
rajočih na univerzi, do njihove prihodnosti – kot imetnikov znanja, raz
mišljujočih oseb, kritičnih državljanov in aktivnih političnih subjektov
(prim. Haidt, 2013). Te odgovornosti univerze ne bodo mogle uresničeva
110