Page 107 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 107
a. teršek ■ univerze morajo postati, kar bi morale biti

gani in politiko, kot da bi na področju vzgoje, izobraževanja, študija in
raziskovanja res šlo za stvarno utemeljeno domnevno o »nujnih varčeval­
nih ukrepih« – pa ne gre in nikdar tudi ne sme iti za kaj takega (Kuzma­
nić, 2015).

Politična ravnodušnost in akademska pasivnost

Prenekatera dejstva in številne značilnosti slovenskega univerzitetnega
okolja so očitna in neposredna posledica državne pravne politike – ali bol­
je neustrezne politike (Krašovec, 2015). Ta še najprej očitno in močno po­
sega v avtonomijo univerz. Ne samo s pravno ureditvijo učiteljskih plač
ali pa pogojev za državno priznanje pravne veljavnosti univerzitetnih dip­
lom. Tudi s pravno ureditvijo financiranja se slovenskim univerzam še na­
prej odreka z ustavo izrecno zagotovljena avtonomnost. Ob tem se finan­
ciranje univerz še naprej ureja s podzakonskimi predpisi, ne pa z zakonom.
Ustavna nesprejemljivost takšnega stanja je očitna. Tudi z vidika pravno
določenih zahtev države glede kriterijev, ki morajo biti izpolnjeni, da uni­
verze lahko ustanavljajo, spreminjajo in izvajajo študijske programe (kar
gre razumeti kot temeljna elementa obstoja in delovanja univerz), univer­
ze niso avtonomne. Na tem področju njihovo avtonomijo onemogočajo
državne agencije in komisije, ki dejansko še vedno potrjujejo vsebine uni­
verzitetnih programov, pri tem pa podobno, kot državna administracija
na splošno, delujejo pretirano formalistično, tehnokratsko okorno in iri­
tirajoče birokratsko.

Univerze bi se morale temu odločno upreti. Skupaj in organizirano.
Upreti bi se morale diktatom države in njenih agencij pri vseh tistih vpra­
šanjih, ki posegajo v samo jedro univerzitetne avtonomije in njene logič­
ne izpeljave. Navsezadnje (in to se zdi še posebej pomembno) tudi glede
kriterijev za izvolitve posameznikov v raziskovalne in pedagoške nazive.
Na tem področju so univerze, pod prav takšnim diktatom države, nekri­
tično prevzele sistem nevzdržno formaliziranih, po področjih znanosti in
ved neuravnoteženih, intelektualno nekritičnih, življenjsko neprimernih
in hiper birokratskih kriterijev, ki s pristnimi vsebinskimi kriteriji za pre­
sojo usposobljenosti posameznika, da raziskuje ali predava, skorajda ni­
majo nikakršne zveze. A tega ne storijo. (O tem tudi Močnik, 2010, ki na­
vede seznam domačih objavljenih besedil na temo univerze.)

Univerze bi se morale upreti tudi agresivni neokapitalistični tržni lo­
giki, po kateri naj bi bil posameznik upravičen do priznanja koristi za uni­
verzo oziroma do zasedbe stolice na fakultetni katedri ali oddelku (ne, če
je suvereni strokovnjak za določeno vedo in dober predavatelj, ampak le –
do uma žaljivo, mišljenje kot tako zanikovano, do konca in surovo ultra­
neoliberalistično), če lahko univerzi ali fakulteti, na kateri deluje in/ali je

105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112