Page 105 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 105
Univerze morajo postati, kar bi morale biti
– tudi zaradi pravice do izobraževanja

Andraž Teršek

Preskromna (samo)kritična drža

Mnogi ljudje in marsikateri univerzitetni delavec se sprašujejo, za­
kaj med ljudmi dela in znanja ni več t. i. civilnega poguma (Sruk,
1986). Tudi, zakaj v javnem prostoru ni več aktivno delujočih in
kritičnih državljanov? Pa zakaj več mladih ljudi nima bolj izrazitega in od­
ločnejšega odnosa ne le do zanimivih in resnih, pač pa tudi do kulturno in
civilizacijsko usodnih, nemara eksistenčno pomembnih tem in vprašanj?
In zakaj med razmišljujočimi ljudmi, ki vedo, zakaj v določenem trenutku
družbenega stanja gre, ni več nekakšnih žametnih revolucionarjev? Zakaj
ni množičnega in odločnega odziva na družbeno dogajanje, na to stanje
(npr. po Aristotelovo) množičnega nemišljenja in antipolitike (Kuzmanić,
1996)? Ne nazadnje tudi, zakaj se ne zgodijo množični in organizirani, ne­
nasilni, a odločni, pristno demokratični in zato usodnejši protesti ter upo­
ri zoper obstoječo korporativno gospostvo, ki ga predstavljajo (ne politiki
in državniki, pač pa) dnevno politični upravljalci, menedžerji, »gospo­
ska« (Balluch, 2011)? Le zakaj so se ljudje zadovoljili že s formalno, name­
sto s prepričljivo vsebinsko demokracijo (Crouch, 2013)? Ta in podobna
vprašanja so vse pogostejša in nas morajo zanimati. Moramo iskati odgo­
vore nanje (Arendt, 2006). Tudi na univerzah (Močnik, 2010).

Četudi z morebitnim nelagodjem zaradi skromne učinkovitosti, pa
moramo vendarle biti odločni truditi se za lastno vpetost v razpravna is­
kanja in miselna samospraševanja o družbenem življenju, skupnosti, soci­
alnem okolju, institucijah in življenjskem stanju slehernega posameznika.
Pri tem pa bi univerzitetni delavci najverjetneje morali biti posebej pozor­

103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110