Page 106 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 106
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

ni še na vprašanja o vlogi in stanju znanja na univerzah ter procesih iz­
obraževanja v splošnem. Kot državljani bi si morali želeti, kot delavci na
univerzah pa bi morali usmeriti našo kritično pozornost ne le na vprašan­
je, ampak (in žal) tudi na »problem« univerzitetnega okolja. Tudi in še
zlasti slovenskega (izhajajoč iz začetkov, razvoja in tradicije slovenske uni­
verze, Benedetič, 1999). Mnogi predstavniki znanstvene suverenosti in
akademskega dostojanstva v Sloveniji so to že storili (npr. v časnikih Delo
in Dnevnik, v reviji Mladina). Prepričljivo. K temu, kar bi ob izpolnjeno­
sti nekaterih dodatnih pogojev lahko bila splošna slovenska intelektualna
razprava o univerzi (med temi pogoji je zagotovo organizirano skupno de­
lovanje), sem v domači javni sferi že poskusil prispevati. Brez pravega odzi­
va akademije in politike. Prepričan sem, da si je treba za takšen prispevek
prizadevati ves čas in na vseh ravneh delovanja. Tovrstna kritičnost de­
lavcev na univerzah in samokritičnost univerz/akademije je nujna (prim.
Fouc­ ault, 2008).

Votlost političnih obljub, z nekaj škodljivimi ukrepi

Med programskimi obljubami kandidatov na predzadnjih in zadnjih par­
lamentarnih volitvah, ki so po volitvah oblikovali vladajočo strankarsko
koalicijo, so bile tiste glede politike do izobraževanja in univerz skoraj po­
udarjeno izpostavljene. Tako, kot so bile po črki zapisane na programski
in kampanjski papir, so se zdele sprejemljive, deloma celo opogumljajoče.
Te obljube še vedno niso uresničene. Retorika resornih ministrov in mi­
nistric, ki so se v tem času že zamenjali, je prepoznavno drugačna od tiste,
s katero so vodje strank v volilni kampanji javno nastopali v času pred vo­
litvami. Občasno ni samo politično (v smislu »policy«) neprepričljiva in
strokovno pomanjkljiva, ampak tudi arogantna, celo nedostojna.

Namesto nujnega razvojnega koraka naprej se je v obdobju zadnjih
šestih let zgodil otipljiv korak tja, kamor se zdi, da v obstoječem sistemu
in institucionalni politiki ni več poti – nazaj (prim. Freitag, 2010). Pred­
vsem glede avtonomije univerz (na primer njihovo podrejanje pravilom in
kriterijem, ki jih sprejemajo državne agencije in komisije), družbene vloge
in poklicne vrednosti učiteljev (na primer glede plačne politike, zaposlo­
vanj in napredovanj), financiranja izobraževalnih ustanov, sistemske prav­
ne ureditve temeljnih segmentov univerzitetnega študija (na primer vsto­
pnih kriterijev za študij na univerzi) in spoštovanja oziroma doslednega
uresničevanja kriterijev za ustavnopravno pravilno pravno urejanje finan­
ciranja in delovanja univerz (z zakonom, ne s podzakonskimi akti) (prim.
Teršek, Žgur, 2010). Nekateri takšni kriteriji so že dalj časa pojasnjeni tudi
v odločbah Ustavnega sodišča. Te odločbe še vedno ostajajo neuresniče­
ne. Ob tem pa država svojo politiko do univerz še vedno utemeljuje s slo­

104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111