Page 110 - Šolsko polje, XXVIII, 2017, no. 1-2: Etika in šola, ur. Marjan Šimenc in Mitja Sardoč
P. 110
šolsko polje, letnik xxviii, številka 1–2

Poseben problem v nizu nekaterih novosti v ponudbi univerzitetne­
ga študija pri nas se zdijo tisti programi, ki bodisi ponujajo strokovne na­
zive, za katere niti vse fakultete same vedno ne vedo natančno, kaj naj bi
končno pomenili v smislu splošnih in posebnih kompetenc diplomantov,
bodisi naslavljajo prihodnje študente z obljubami o pridobitvi poklicne­
ga naziva, ki v družbeni praksi ostaja neuresničena ali celo neuresničljiva.

Pozitivne ustavnopravne obveznosti glede pravice
do študija

Javno oblast je treba zato spomniti na doktrino o pozitivnih ustavnoprav-
nih obveznostih države (Mowbray, 2004). Če država, ki ima v procesu
ustanavljanja in akreditacije študijskih programov zadnjo in odločilno
besedo, določen študijski program odobri, se po mojem mnenju sooči s
pravno obveznostjo, da stori vse, kar je potrebno in je od države mogo­
če razumno pričakovati, da bodo prihodnji diplomanti na trgu dela oseb­
no izkusili družbeno potrebo in strokovni pomen končanega študijskega
programa – z enakopravno možnostjo učinkovite prijave na razpisana de­
lovna mesta in posledično zaposlitve.

Z drugimi besedami: če država odobri študijski program določene
poklicne smeri, mora pred končanjem študija prve generacije diploman­
tov urediti formalizacijo tega poklica v državnih pravnih aktih (končno
z objavo v Uradnem listu). Podobno: če država ob uveljavitvi določenega
programa, ki je izrecno ali glede na opis kompetenc očitno poklicno na­
ravnan, ustanovitelju in izvajalcu programa dopusti dobroverno pričako­
vanje, da bo storila enako kot v prvem primeru, torej zagotovila formalno
priznanje poklica, mora to tudi storiti. V obeh primerih gre za protiustav­
no kršitev avtonomije izobraževalne ustanove in pravice študentov do izo­
braževanja, pa tudi njihove pravice do dela, če država svoje pozitivne prav­
ne obveznosti ne izpolni.

Pri univerzitetnih študijskih programih, ki niso očitno poklicno na­
ravnani in prejmejo dovoljenje države za začetek izvajanja, morda drža­
va res ni odgovorna iz naslova pozitivne obveznosti, da diplome takšnih
programov z zakonodajo izrecno izenači s poklicnim nazivom primer­
ljivih programov. Dolžna pa je pravno zagotoviti možnosti, da se bodo
diplomanti takšnih programov lahko, kot formalno ustrezni kandida­
ti, enakopravno prijavljali na javne razpise za delovna mesta z učinkovi­
to možnostjo zaposlitve. Če država dovoli izvajati študijske programe, ki
diplomantom zagotavljajo pridobitev določenega strokovnega naziva, ne
da bi tega izenačila z že obstoječimi poklicnimi nazivi vsebinsko primer­
ljivih programov, mora vendarle poskrbeti, da se bodo lahko diplomanti
teh programov enakopravno prijavljali na vse tiste javne razpise, ki zade­

108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115