Page 180 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 180
Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti ...
samozaložbi še Ženski koledarček za deset let,99 nujen pripomoček, s kate-
rim je raba metode sploh mogoča, ki »naj pomaga pri računanju dni plo-
dnosti in neplodnosti in naj služi za zapisovanje vseh dogodkov, ki so v zve-
zi z intimnim življenjem žene«.100 Koledarček je uredništvo Ženskega sve-
ta priporočalo tako poročenim kot neporočenim ženskam (čeprav se je
za slednje predpostavljajo, da nimajo spolnih odnosov), »ker se bodo na-
učile opazovati svoje telo in redno zabeležovati spremembe, ki utegnejo biti
za njih zdravje važne. Poročenim priporočamo, da ga uporabljajo s posebno
točnostjo in natančnostjo«.101
Metode spolne vzdržnosti v času, ko je ženska plodna, pravzaprav ne
moremo prištevati med kontracepcijske metode, ker je njeno preprečeval-
no bistvo v tem, da ni česa preprečevati. Prav zato, ker te metode ne ra-
zume kot aktivno metodo za preprečevanje spočetja in zanositve, je bila
in je tej metodi lahko naklonjena tudi Katoliška cerkev, ki že po tradici-
ji zavrača vsakršno učinkovito in zavestno uporabljano metodo kontro-
le rojstev.102 To, da so se ženske celo javno izrekle za metodo, ki ni bila
niti dovolj učinkovita, še manj pa praktična in enostavna za uporabo, in
pri kateri so bile bolj ko ne odvisne od dobre volje svojih partnerjev, ne
pa za na primer tedaj na trgu že znano diafragmo, vsekakor kaže na silno
178 potrebo in hkratno popolno pomanjkanje vsestransko sprejemljivih me-
tod in tehnik kontrole rojstev. Res je, da so Knaus-Oginovo metodo tudi
strokovnjaki prikazovali kot dobro, brez stranskih učinkov, za razliko
od drugih močno prakticiranih, pa nič bolj (ali manj) učinkovitih teh-
nik in metod, katere pa je moralni zakonodajalec že tradicionalno zavr-
nil. Metodo cuitus interruptus, ki je bila nedvomno ena najstarejših kon-
tracepcijskih metod, je Cerkev divje preganjala, v 20. stoletju pa je do-
mnevno škodljivost metode potrdila tudi stroka. »Tako pri moškem kot
pri ženski povzroči prekinjen odnos zelo močan pretres celotnega živčnega
99 O. G., Poročila in kritike. Rezi Korpar: Ženski koledarček za deset let, Ženski svet (1938), 255–256. Ko-
ledarček je stal 6 din, njena prejšnja knjižica, v kateri avtorica razlaga bistvo metode plodnih in neplodnih
dni, pa samo 2 dinarja. Da je bilo to poceni in dostopno tudi revnejšim ženskam, pove podatek, da so oce-
njevali v tem času kot eksistenčni minimum na odraslo (moško) osebo dohodek osemstotih dinarjev.
100 Vsekakor je bil to za naše ženske povsem nov pripomoček, s katerim so se morale šele seznaniti, danes
bi rekli, razviti potrebno funkcionalno pismenost za razbiranje menstrualnih grafov. Prav zanimivo bi se
bilo tudi poglobiti v to, kako je raba tovrstnih novih pripomočkov (in ne zgolj koledarčka) vplivala na od-
nos žensk do lastnega telesa.
101 O. G., Ženski svet (1938), 256.
102 V Familiaris consortio iz leta 1981 je razložil papež Janez Pavel II., za kaj pri tej metodi pravzaprav gre
in zakaj jo Cerkev sprejema, celo priporoča zakoncema: gre za »odločitev za naravne ritme /.../ osebno ljube-
zen v njeni zahtevi po zvestobi« in posledica rabe te metode je, da »pride v zvezi s tem zakonski par do izku-
šnje, da je zakonska združitev obogatena za tiste vrednote nežnosti in čustvenosti, ki tvorijo dušo človeške spol-
nosti«. U. R. Heinemann, n. d., 302.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
samozaložbi še Ženski koledarček za deset let,99 nujen pripomoček, s kate-
rim je raba metode sploh mogoča, ki »naj pomaga pri računanju dni plo-
dnosti in neplodnosti in naj služi za zapisovanje vseh dogodkov, ki so v zve-
zi z intimnim življenjem žene«.100 Koledarček je uredništvo Ženskega sve-
ta priporočalo tako poročenim kot neporočenim ženskam (čeprav se je
za slednje predpostavljajo, da nimajo spolnih odnosov), »ker se bodo na-
učile opazovati svoje telo in redno zabeležovati spremembe, ki utegnejo biti
za njih zdravje važne. Poročenim priporočamo, da ga uporabljajo s posebno
točnostjo in natančnostjo«.101
Metode spolne vzdržnosti v času, ko je ženska plodna, pravzaprav ne
moremo prištevati med kontracepcijske metode, ker je njeno preprečeval-
no bistvo v tem, da ni česa preprečevati. Prav zato, ker te metode ne ra-
zume kot aktivno metodo za preprečevanje spočetja in zanositve, je bila
in je tej metodi lahko naklonjena tudi Katoliška cerkev, ki že po tradici-
ji zavrača vsakršno učinkovito in zavestno uporabljano metodo kontro-
le rojstev.102 To, da so se ženske celo javno izrekle za metodo, ki ni bila
niti dovolj učinkovita, še manj pa praktična in enostavna za uporabo, in
pri kateri so bile bolj ko ne odvisne od dobre volje svojih partnerjev, ne
pa za na primer tedaj na trgu že znano diafragmo, vsekakor kaže na silno
178 potrebo in hkratno popolno pomanjkanje vsestransko sprejemljivih me-
tod in tehnik kontrole rojstev. Res je, da so Knaus-Oginovo metodo tudi
strokovnjaki prikazovali kot dobro, brez stranskih učinkov, za razliko
od drugih močno prakticiranih, pa nič bolj (ali manj) učinkovitih teh-
nik in metod, katere pa je moralni zakonodajalec že tradicionalno zavr-
nil. Metodo cuitus interruptus, ki je bila nedvomno ena najstarejših kon-
tracepcijskih metod, je Cerkev divje preganjala, v 20. stoletju pa je do-
mnevno škodljivost metode potrdila tudi stroka. »Tako pri moškem kot
pri ženski povzroči prekinjen odnos zelo močan pretres celotnega živčnega
99 O. G., Poročila in kritike. Rezi Korpar: Ženski koledarček za deset let, Ženski svet (1938), 255–256. Ko-
ledarček je stal 6 din, njena prejšnja knjižica, v kateri avtorica razlaga bistvo metode plodnih in neplodnih
dni, pa samo 2 dinarja. Da je bilo to poceni in dostopno tudi revnejšim ženskam, pove podatek, da so oce-
njevali v tem času kot eksistenčni minimum na odraslo (moško) osebo dohodek osemstotih dinarjev.
100 Vsekakor je bil to za naše ženske povsem nov pripomoček, s katerim so se morale šele seznaniti, danes
bi rekli, razviti potrebno funkcionalno pismenost za razbiranje menstrualnih grafov. Prav zanimivo bi se
bilo tudi poglobiti v to, kako je raba tovrstnih novih pripomočkov (in ne zgolj koledarčka) vplivala na od-
nos žensk do lastnega telesa.
101 O. G., Ženski svet (1938), 256.
102 V Familiaris consortio iz leta 1981 je razložil papež Janez Pavel II., za kaj pri tej metodi pravzaprav gre
in zakaj jo Cerkev sprejema, celo priporoča zakoncema: gre za »odločitev za naravne ritme /.../ osebno ljube-
zen v njeni zahtevi po zvestobi« in posledica rabe te metode je, da »pride v zvezi s tem zakonski par do izku-
šnje, da je zakonska združitev obogatena za tiste vrednote nežnosti in čustvenosti, ki tvorijo dušo človeške spol-
nosti«. U. R. Heinemann, n. d., 302.
DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA