Page 179 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 179
Žensko telo 177

počasi širila oz. kot so zapisali v Ženskem svetu ob izidu drugega ženske-
ga priročnika leta 1938 o uporabi te metode, »razen nekaterih zdravni-
kov in redkih izobražencev ni nihče vedel, da Knaus-Oginova teorija sploh
obstoji«.94 A po letu 1935 so se stvari močno spremenile, čeprav ne brez
težav. »Še vedno smatra del slovenske javnosti propagiranje Knaus-Ogino-
ve metode za nedopustno, deloma, ker je še ne smatrajo za dovolj dokaza-
no, deloma, ker se boje prevelikega omejevanja porodov, ako bi prodrla med
najširše sloje … Dvomim, da je izšlo o katerem koli vprašanju v zadnjih le-
tih toliko knjižic, kot jih je izšlo ravno o Knaus-Oginovi teoriji. Toda sko-
raj vse so bile širšim slojem nedostopne. Nedostopne zaradi preveč znanstve-
nega načina pisanja in zaradi precej visokih, skoraj oderuških cen.«95 Nera-
zumljivo pisanje, previsoka cena in netočna, zavajajoča navodila pa so v
takih primerih najboljši način, da se za vednost prikrajša tiste, ki jo naj-
bolj potrebujejo, neuke ženske. Leta 1936 je pri novoustanovljeni založ-
bi Žena in svet izšla brošura Milice Stupan Kanus-Oginova metoda. Stu-
panova, ki je knjižico namenila predvsem premagovanju »spolne stiske de-
lovnega ljudstva v sedanjosti«, je izpostavila tudi praktične omejitve te me-
tode kot metode preprečevanja spočetja, kajti uspešno jo lahko upora-
bljajo le ženske, ki imajo redne menstrualne cikluse, ki znajo, ki se nau-
čijo pravilno spremljati te cikluse, kar ni niti malo enostavno, in ki ima-
jo take može, s katerimi se lahko glede rabe metode uskladijo. »Brez spo-
razuma z možem žena te metode ne more uporabljati,«96 opozarja avtorica.
Dve leti kasneje, leta 1938, je izšel drugi priročnik o metodi, ki ga je na-
pisala ženska (za ženske); Rezi Korpar je na petnajstih straneh tanki bro-
šuri o Teoriji o dnevih plodnosti in neplodnosti, »ki so jo mnogi naši časopisi
doslej zelo ugodno ocenili«, so zapisali v Ženskem svetu,97 natančno razloži-
la način uporabe metode. Dobro v omenjeni knjižici je »poljuden, temeljit
in resen način obravnavanja in njega nizka cena. Zaradi vsega tega lahko
rečemo, da se je ga. Rezi Korpar popolnoma zavedala, za koga sestavlja svo-
jo knjižico. Ne za izobražence /.../, temveč za naše preproste in revne žene,
ki danes najbolj trpe pod težo življenja«.98 Avtorica je istega leta izdala v

tracepciji kot aktivni metodi spočetja: »Metode štetja se enciklika dotakne samo mimogrede. Takšno občevanje
je dovoljeno, in sicer ob ‚predpostavki, da ostaja notranja struktura akta in s tem njegova podrejenost prvotnemu
cilju (otroku) nedotaknjena‘. Metodi štetja leta 1930 nikakor še ni veljala takšna pozornost, kakršno ji je leta
1981 s Knaus-Oginovo himno vzdržnosti ‚Familiaris consortio‘ posvetil Janez Pavel II.« N. d., 301.
94 R. J., Ženski svet (1938), 125.
95 N. m.
96 O. G., Književnost in umetnost. Milica Stupanova: Knaus-Oginova metoda, Ženski svet (1936), 150–151.
97 R. J., Ženski svet (1938), 125.
98 N. m.

DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184