Page 140 - Sabina Žnidaršič Žagar, Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti nego kuhati in prati ... Digitalna knjižnica, Compendia 1
P. 140
Ženski pa so vzrasle svetlejše dolžnosti ...

Idealni moški

Kakšen pa je bil oz. kakšen pa naj bi bil moški po meri ženske 20. sto-
letja? Sredi 19. stoletja je sam Slomšek v Slovenskem prijatelju223 spomi-
njal može na njihovo »čast in oblast« z naslednjimi besedami: »Mož je gla-
va … Mož je glava žene, kakor je Kristus glava cerkve … Kakor je pa cerkev
Kristusu podložna, tako naj bodo tudi žene svojim možem v vsih (pravič-
nih) rečeh … Velika je imenitnost moža; on je namestnik božji. Kar je cesar
celi državi, je gospodar svoji hiši, kar je fajmošter celi duhovniji, je mož svoji
družini.« Žene224 pa je opominjal, da imamo dve »materi, katerih pozabi-
ti ne smemo: perva je Eva, ki nas je vse nesrečne storila; druga mati nam je
Marija, po kteri nam je izveličanje došlo. Dvojne matere tudi v sedanjih ča-
sih imamo: dobre matere sreče – hudobne matere vsake nesreče za ljudi, za
rodovino, za sosesko, deželo in za našo sveto cerkev … Pošteni zakonski ženi
sedem zvezd glavo opleta: 1. pobožnost, 2. ljubezn zakonska, 3. zvestoba, 4.
postrežnost, 5. materna skerb, 6. lepa zastopnost, 7. poterpežlivost.« Ob dol-
žnostih pa imajo žene tudi posebno moč, ki izhaja iz tega, »ker je Marija
satanu glavo sterla, žene lahko vse premagajo« in »trojno mogočno orožje«,
katerega naj s pridom uporabljajo, da bodo svoje dolžnosti lahko izpolni-
le: »1. Prošnje. Opominjajte, poprosite moža … 2. Solze. Razjokajte se nad
138 možem … 3. Molitve. Molite za hudobnega moža …«225 Razmerje med go-
spodarjem, ki vlada, in podložnikom, katerega edino orožje so prošnje,
solze in molitev, se kaže kot večno, od Boga dano.

Sicer pa bi lahko strnili dolžnost »keršanske žene /.../ do moža /.../ v
tem, da je žena svojemu možu podložna. Bog sam jo je v to obsodil«.226 Po
Slomšku so dolžnosti žene mnogovrstne: prva (seveda) »do Boga«, druga
»do moža«, tretja »do otrok«, četrta »do družine«, peta »do soseske«, šesta »do
vbogih« in sedma »do svoje domačije«; vsaki se Slomšek prav izčrpno po-
sveti. Pri obravnavi dolžnosti moža je neprimerno krajši. »Možem ne bom
veliko govoril,« pravi Slomšek, »kratko pa dobro vam postavim petero verlih
možev pred oči, kakor petero živih izgledov možkega djanja in zaderžanja.«
Dolžnosti moža so: 1. služba Bogu, ki jo ilustrira z Noetovim zgledom;
2. dolžnosti moža do žene, katerih »vas uči poterpežlivi Job«; 3. dolžnost
do otrok, ki jo uči »stari Tobija«; 4. dolžnost do poslov oz. razširjene dru-

kulturo, za tako svobodo, za take človekove pravice, kakor se nam ponujajo od tujstva, od zapada? Ne in ne!«
N. d., 111–112.
223 A. M. Slomšek, Poduk za može in vdovce, Slovenski prijatelj (1860), 41–48.
224 A. M. Slomšek, Poduk za zakonske žene in vdove, Slovenski prijatelj (1860), 35–41.
225 N. m.
226 G. Jakelj, Slovenski prijatelj (1863), 561–564.

DIGITALNA KNJIŽNICA
ZBIRKA COMPENDIA
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145