Page 65 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 65

primerjava prepričanj med vzgojitelji in učitelji o strokovnih izpopolnjevanjih ...
            na  preučevanem področju hitrejše, kot jim zmorejo slediti vzgojitelji in uči-
            telji v svoji pedagoški praksi. To lahko vpliva na oblikovanje strokovnih
            prepričanj vzgojiteljev in učiteljev, ki bi morala temeljiti na najnovejših raz-
            iskovalnih dognanjih in jim nuditi oporo ter smernice za sodobno strokov-
            no delo.
                 Rezultati raziskave kažejo, da anketirani vzgojitelji in učitelji večino
            strokovnega znanja s področja (pred)opismenjevanja pridobivajo s samo-
            izobraževanjem v zasebnem okolju. Svoje znanje pogosto nadgrajujejo z
            udeležbo na strokovnih izobraževanjih, ki jih organizirata Zavod RS za šol-
            stvo ali njihova delovna organizacija. Manjši delež strokovnih izpopolnje-
            vanj opravijo v različnih izobraževalnih organizacijah, ki ponujajo različ-
            ne seminarje, ali na Pedagoškem inštitutu, katerega osnovno poslanstvo je
            raz voj edukacijskih znanosti in sodelovanje z drugimi znanstvenimi usta-
            novami, pri čemer njegovi znanstveni izsledki prispevajo k razvoju peda-
            goške prakse. Visok odstotek samoizobraževanja med vzgojitelji in učitel-
            ji nakazuje potrebo po načrtnejšem in intenzivnejšem pristopu strokovnih
            organizacij, ki nudijo podporo vzgojiteljem in učiteljem pri spodbujanju ter
            razvijanju (pred)opismenjevanja v vrtcu in osnovni šoli.
                 Pereč problem nakazujejo ugotovitve, da visok delež anketiranih
            vzgojiteljev in učiteljev meni, da bi bilo za izboljšanje (pred)opismenje-
            vanja otrok smiselno okrepiti pedagoška prizadevanja. Poudarjajo potre-
            bo po večjem številu didaktičnih pripomočkov in manjši časovni omejitvi
            za razvoj teh spretnosti. Te ugotovitve so v skladu z raziskavo Carol Ann
            Tomlinson idr. (2003), ki podpirajo uporabo različnih didaktičnih sredstev,
            saj ta bogatijo učni proces, še posebej v učnih skupinah. Dodatno Joyce
            Van  Tassel-Baska in Tamra Stambaugh (2005) opozarjata na pomanjklji-
            vo poznavanje sredstev in podpore, potrebnih za kakovostno izvajanje pi-
            smenosti, ki ga izkazujejo pedagoški delavci. Ti rezultati so skladni tudi z
            ugotovitvami Marije Ropič (2016), ki opozarja na zmanjšano izvajanje pre-
            dopismenjevalnih dejavnosti, ter Tesse H. S. Eysink idr. (2017), ki izpostav-
            ljajo skrb učiteljev glede organizacijskih vprašanj in časovne opredelitve
            dejavnosti. Naša raziskava ugotavlja, da anketirani vzgojitelji kot pomemb-
            nejšo oviro za izvajanje (pred)opismenjevalnih spretnosti navajajo potre-
            bo po dodatnem strokovnem izpopolnjevanju. Zaskrbljujoče so ugotovitve
            nekaterih anketiranih vzgojiteljev in učiteljev, ki menijo, da že dovolj pri-
            spevajo k razvoju (pred)opismenjevalnih spretnosti, čeprav rezultati PIRLS
            2021 kažejo na upad pismenosti med četrtošolci. Revizijsko poročilo Ra-
            čunskega sodišča, Bralna pismenost otrok v Republiki Sloveniji (2020), prav


                                                                               65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70