Page 46 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 46

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            usmerjeni k istemu cilju, tj. zvišanju kakovosti podpore pri doseganju dob-
            rega počutja otrok in njihovih družin (Sharmahd idr., 2017).
                 Čeprav refleksija predstavlja ključno kompetenco strokovnega oseb-
            ja, jo slednje pri svojem delu uporablja kratkotrajno,  neformalno ali pa
            predstavlja obvezen element v sistemu napredovanja, le redko pa se izva-
            ja v obliki strukturiranega, sodelovalnega procesa, ki pripadnike upošte-
            va kot posameznike (Marcos idr., 2008). V nekaterih okoljih z ločenim izo-
            braževalnim sistemom v predšolskem obdobju dodatno težavo predstavlja
            dejstvo, da strokovno osebje dela z isto skupino otrok in njihovih družin,
            vendar je zaposleno v različnih institucijah, zaradi česar je zelo težko pred-
            videti skupen čas za refleksijo.
                 Kadar se poslužujemo kreativnih sodelovalnih metod, pa lahko reflek-
            sija zaposlene motivira in olajša njihovo vsakdanje delo ter v prakso prina-
            ša pozitivne spremembe (Ghaye, 2010). Strukturirane metode t. i. skupin-
            ske refleksije v akciji (Schön, 1983) pozitivno vplivajo na občutek čustvene
            in profesionalne podpore ter povečujejo občutek pripadnosti in spoštova-
            nja (Baxter idr., 2021), kadar izhajajo iz konkretnih situacij v praksi (Dewey,
            1933; Schön, 1987) in se uporabljajo kot strategije profesionalnega razvoja
            (Taggart-Wilson, 2005).


                 2  Projekt REC
            S skupinsko refleksijo smo se ukvarjali v projektu REC: krepitev sodelo-
            valne in reflektivne prakse poučevanja, ki je potekal v obdobju med letoma
            2020 in 2023. Z njim smo želeli povečati stopnjo ozaveščenosti o pomenu
            refleksije, o njenih pozitivnih vplivih ter krepitvi sodelovalne in reflektiv-
            ne prakse.
                 To smo storili s preizkušanjem različnih metod skupinske refleksije v
            izbranih predšolskih izobraževalnih institucijah iz Slovenije, Belgije, Mad-
            žarske ter Hrvaške. V vseh okoljih smo skupaj z vodstvom in s strokovnim
            osebjem raziskovali, kakšne so njihove potrebe na tem področju in katere
            reflektivne metode najbolj ustrezajo identificiranim potrebam.
                 Sodelujoči so spoznali in preizkusili naslednje metode:
            1)   Učeče se skupnosti (v nadaljevanju USS), ki povezujejo strokov-
                 ne delavce_ke na rednih srečanjih, katerih namen je medsebojno
                 učenje. Z deljenjem svojih izkušenj in s poslušanjem drugih ko-
                 legov_ic dobijo sodelujoči_e kritičen pregled nad svojim delom,
                 kar jim pomaga pri refleksiji v akciji, ko morajo v razredu hitro


            46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51