Page 19 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 19
kako so slovenski učitelji zadovoljni s svojim poklicem in zakaj je to pomembno?
učence bolje motivirajo, kar pripomore tudi k akademskemu uspehu učen-
cev (Demirtaş, 2010; Wartenberg idr. 2023). Zadovoljstvo učiteljev s pokli-
cem je torej ključnega pomena za kakovostno poučevanje in spodbujanje
uspešnosti učencev (Ainley in Carstens, 2018).
Hkrati splošno zadovoljstvo učiteljev s poklicem zmanjšuje njihove in-
dividualne, še posebej s stresom povezane zdravstvene težave (Benevene
idr., 2018), napoveduje njihovo manjšo izčrpanost in redkejšo odsotnost z
dela (Wriqi, 2008) ter pomembno prispeva k manj pogostemu zapuščanju
učiteljskega poklica (Skaalvik in Skaalvik, 2011). To je trenutno še posebej
aktualno za Slovenijo, ki se sooča s precejšnjim pomanjkanjem učiteljev
(Bogdan Zupančič in Gavriloski Tretjak, 2023).
Raziskave, ki smo jih navedli, potrjujejo, da je zadovoljstvo učiteljev s
poklicem pomemben dejavnik njihovega dobrega počutja in kakovostnega
dela v instituciji, hkrati pa se odraža tudi v uspehu učencev. Na osnovi na-
vedenih prednosti, ki jih prinaša zadovoljstvo učiteljev s poklicem, smo se
vprašali, kakšno je zadovoljstvo učiteljev s poklicem v Sloveniji.
3 Empirični del
3.1 Metodologija
3.1.1 Raziskovalni problem
V raziskavi nas je podrobneje zanimalo, kako učitelji v Sloveniji v splošnem
zaznavajo zadovoljstvo s svojim poklicem. Pri tem nas je zanimalo, ali je
njihovo zadovoljstvo odvisno od stopnje poučevanja (OŠ/SŠ), števila let
dela v vzgoji in izobraževanju ter velikosti šole, v kateri poučujejo. Pozor-
nost smo namenili tudi vprašanjema, kaj učitelje pri pedagoškem delu naj-
bolj razveseljuje oz. izpopolnjuje in kaj pesti.
3.1.2 Vzorec
V pričujočem prispevku prikazujemo del rezultatov obsežnejše raziskave o
zaznavanju statusa učiteljskega poklica z vidika pedagoških delavcev in nji-
hovega zadovoljstva s poklicem, ki je vključevala pedagoške delavce iz vseh
statističnih regij v Sloveniji. Anketni vprašalnik, ki je bil posredovan vsem
osnovnim in srednjim šolam v Sloveniji, je začelo izpolnjevati 1.220 stro-
kovnih delavcev vzgoji in izobraževanju. Iz nadaljnje obdelave smo izločili
vse neustrezno izpolnjene anketne vprašalnike in tiste, ki jih niso izpolnili
19