Page 18 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 18
raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
ali da z njim udejanja svoje vrednote. Zadovoljstvo s poklicem ni le čustven
koncept, ampak večdimenzionalen, čustven in kognitiven koncept, ki je v
interakciji s pričakovanji zaposlenega, z njegovimi vrednotami in okoljem
(Maslow, 1954). Pri tem je čustvena komponenta povezana z reakcijami za-
poslenega na delo (npr. navdušenje ali tesnoba), kognitivna se nanaša na
zavzetost za primerno (intelektualno) zahtevno delo, vedenjska komponen-
ta pa vključuje delovanje zaposlenega (npr. vztrajanje pri dokončanju nalo-
ge ali družbena povezanost s sodelavci) (Bernstein in Nash, 2008).
Pri raziskovanju zadovoljstva učiteljev z učiteljskim poklicem se ne-
kateri avtorji osredotočajo na splošno zadovoljstvo s poklicem, drugi pa na
posamezne vidike zadovoljstva (Chung-Lim in Wing-Tung, 2006), pri če-
mer raziskujejo različne dejavnike, ki vplivajo na učiteljevo zadovoljstvo s
poklicem. Avtorji (Spector, 2022; Svetlik in Zupan, 2009) jih npr. razdelijo
glede na naravo dela (vsebina, vedenje učečih), delovne pogoje (avtonomi-
ja in vodenje), ugodnosti (plača in ugled) in sodelovanje (z vsemi deležni-
ki). Sodelovalni odnosi, še posebej z vodstvom in s sodelavci, lahko prispe-
vajo k dvigu splošnega zadovoljstva učiteljev in zmanjšajo stres ter tveganje
za izgorelost (Räsänen, 2020). Poleg navedene organizacijske dimenzije, ki
izhaja iz ožjega oz. širšega šolskega okolja, in dimenzije, ki poudarja last-
nosti delovnega mesta, so pomembne tudi individualne značilnosti učitelja
(Voisin in Dumay, 2020). Tina Vršnik Perše idr. (2020) so ugotovile, da je
zadovoljstvo učiteljev s poklicem pozitivno povezano z njihovimi social-
nimi in čustvenimi kompetencami, ki so vedno bolj prepoznane kot po-
membne kompetence zaposlenih (Belfield idr. 2015).
2.2 Pomen zadovoljstva učiteljev z učiteljskim poklicem
Lyubomirsky idr. (2005) zapišejo, da se subjektivno blagostanje povezuje z
različnimi področji človeškega delovanja, tudi z delovnim področjem, in
da so posamezniki, ki so zadovoljnejši, tudi uspešnejši na delovnem mes-
tu. Slednje je mogoče prenesti tudi v učiteljski poklic. Zaznavanje zado-
voljstva učiteljev s poklicem je eden od napovednikov kakovosti njihove-
ga dela (Moretti, 2012). Višje zadovoljstvo učiteljev s poklicem je povezano
z njihovim višjim delovnim entuziazmom in motivacijo, kar pomembno
vpliva na lastno dobrobit in poučevanje, hkrati pa vpliva tudi na motiva-
cijo in učenje učencev (Burić in Moè, 2020; Dicke idr., 2019). Splošno za-
dovoljstvo učiteljev z učiteljskim poklicem spodbuja zavzetost učiteljev za
delo (Ryan in Deci, 2020), s tem pa je dober napovednik uspeha učencev
(Jennings in Greenberg, 2009; Wartenberg idr., 2023). Zadovoljni učitelji
18