Page 18 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 18

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: izobraževanje učiteljic in učiteljev ...
            ali da z njim udejanja svoje vrednote. Zadovoljstvo s poklicem ni le čustven
            koncept, ampak večdimenzionalen, čustven in kognitiven koncept, ki je v
            interakciji s pričakovanji zaposlenega, z njegovimi vrednotami in okoljem
            (Maslow, 1954). Pri tem je čustvena komponenta povezana z reakcijami za-
            poslenega na delo (npr. navdušenje ali tesnoba), kognitivna se nanaša na
            zavzetost za primerno (intelektualno) zahtevno delo, vedenjska komponen-
            ta pa vključuje delovanje zaposlenega (npr. vztrajanje pri dokončanju nalo-
            ge ali družbena povezanost s sodelavci) (Bernstein in Nash, 2008).
                 Pri raziskovanju zadovoljstva učiteljev z učiteljskim poklicem se ne-
            kateri avtorji osredotočajo na splošno zadovoljstvo s poklicem, drugi pa na
            posamezne vidike zadovoljstva (Chung-Lim in Wing-Tung, 2006), pri če-
            mer raziskujejo različne dejavnike, ki vplivajo na učiteljevo zadovoljstvo s
            poklicem. Avtorji (Spector, 2022; Svetlik in Zupan, 2009) jih npr. razdelijo
            glede na naravo dela (vsebina, vedenje učečih), delovne pogoje (avtonomi-
            ja in vodenje), ugodnosti (plača in ugled) in sodelovanje (z vsemi deležni-
            ki). Sodelovalni odnosi, še posebej z vodstvom in s sodelavci, lahko prispe-
            vajo k dvigu splošnega zadovoljstva učiteljev in zmanjšajo stres ter tveganje
            za izgorelost (Räsänen, 2020). Poleg navedene organizacijske dimenzije, ki
            izhaja iz ožjega oz. širšega šolskega okolja, in dimenzije, ki poudarja last-
            nosti delovnega mesta, so pomembne tudi individualne značilnosti  učitelja
              (Voisin in Dumay, 2020). Tina Vršnik Perše idr. (2020) so ugotovile, da je
            zadovoljstvo učiteljev s poklicem pozitivno povezano z njihovimi social-
            nimi in čustvenimi kompetencami, ki so vedno bolj prepoznane kot po-
            membne kompetence zaposlenih (Belfield idr. 2015).


                 2.2  Pomen zadovoljstva učiteljev z učiteljskim poklicem
            Lyubomirsky idr. (2005) zapišejo, da se subjektivno blagostanje povezuje z
            različnimi področji človeškega delovanja, tudi z delovnim področjem, in
            da so posamezniki, ki so zadovoljnejši, tudi uspešnejši na delovnem mes-
            tu. Slednje je mogoče prenesti tudi v učiteljski poklic. Zaznavanje zado-
            voljstva učiteljev s poklicem je eden od napovednikov kakovosti njihove-
            ga dela (Moretti, 2012). Višje zadovoljstvo učiteljev s poklicem je povezano
            z njihovim višjim delovnim entuziazmom in motivacijo, kar pomembno
            vpliva na lastno dobrobit in poučevanje, hkrati pa vpliva tudi na motiva-
            cijo in učenje učencev (Burić in Moè, 2020; Dicke idr., 2019). Splošno za-
            dovoljstvo učiteljev z učiteljskim poklicem spodbuja zavzetost učiteljev za
            delo (Ryan in Deci, 2020), s tem pa je dober napovednik uspeha učencev
            (Jennings in Greenberg, 2009; Wartenberg idr., 2023). Zadovoljni učitelji


            18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23