Page 147 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 147
raziskovanje mnenj študentov o visokošolskem študiju – fokusna skupina
2.3 Opis merskega instrumenta – fokusna skupina
V raziskavi je bila kot merski instrument za zbiranje podatkov oz. mnenj
študentov o visokošolskem študiju uporabljena metoda fokusne skupine, ki
spada med kvalitativne metode zbiranja, analize in interpretacije empirič-
nih podatkov v pedagoškem raziskovanju. V ospredju fokusnega pogovora
tako niso številčno ali merljivo opredeljene spremenljivke, temveč vsebin-
ske lastnosti preučevanega pojava, pri katerih iščemo odgovore na vpra-
šanja »kaj«, »kako« in »zakaj« (Klemenčič in Hlebec, 2007). Cilj fokusne
skupine je doseči interakcijo med samimi udeleženci ter ne samo komuni-
kacijo med izvajalcem in udeleženci, kot je to v individualnem intervjuju
(Nind idr., 2016). Interakcija med udeleženci se kaže v potrjevanju podob-
nih stališč in izkušenj ter v diskutiranju o navzkrižnih pogledih in mnenjih
(Klemenčič in Hlebec, 2007). S tem fokusna skupina generira nove ideje, ki
izhajajo iz sinergije soočanja osebnih perspektiv med ključnimi deležniki
(Štemberger, 2021).
Fokusno skupino smo zasnovali v štirih korakih po Sonji Klemenčič in
Valentini Hlebec (2007), in sicer: (1) načrtovanje fokusne skupine z identi-
fikacijo problema, (2) izbor in pridobivanje udeležencev, (3) izpeljava sreča-
nja fokusne skupine ter (4) analiza in poročanje. Fokusna skupina je pote-
kala v obliki delno strukturiranega intervjuja (Klemenčič in Hlebec, 2007;
Nind idr., 2016). Vprašanja za fokusno skupino smo zasnovali na osnovi
rezultatov predhodnih samoevalvacijskih poročil (Komisija za ocenjevan-
je kakovosti FF UM, 2020). Študentom, ki so se udeležili fokusne skupine,
smo postavili naslednja izhodiščna vprašanja oz. teme razgovora:
– Kaj vam osebno pomeni študij na Filozofski fakulteti?
– Zanima nas, kaj vam pomeni dober učitelj na fakulteti? Katere
lastnosti in načini dela so za vas pri visokošolskem učitelju ali so-
delavcu pomembni?
– Na vas se obračajo študenti s številnimi vprašanji. Ali vam je v
spominu ostal kakšen primer, ki ste ga obravnavali? Kje bi si žele-
li izboljšav v študijskem procesu?
– Kakšen je vaš pogled na evalvacijo pedagoškega dela, ki poteka s
pomočjo ankete? Kje vidite svojo vlogo pri tem? Ali bi si v prihod-
nje želeli odprte razprave, kot je današnja?
– Ali bi za zaključek želeli izpostaviti še kakšen predlog ali vprašan-
je oz. kakršno koli misel o vašem študiju, ki je v dosedanjem po-
govoru nismo omenili?
147