Page 125 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 125
https://www.doi.org/10.32320/978-961-270-357-8.125-141
Doživljanje medvrstniškega nasilja:
primerjava držav na podlagi raziskave
PISA 2018
Igor Peras
1 Uvod
Medvrstniško nasilje v šolskem okolju predstavlja resen problem. Tudi v
svoji osnovni obliki, kot je telesno nasilje, je lahko težko zaznano, razvoj
sodobnih oblik nasilja, kot je spletno nasilje, pa še dodatno otežuje njegovo
odkrivanje. Zato je ključno izvajanje poglobljenih raziskav na tem področ-
ju. Nedavni odmevni primeri medvrstniškega nasilja, ki so jih predstavi-
li mediji, poudarjajo nujnost proaktivnega pristopa k tej problematiki. Za
učinkovito obravnavo nasilja je treba ustrezno opolnomočiti učitelje, saj so
ravno oni tisti, ki so največ v stiku z učenci in imajo ključno vlogo pri pre-
poznavanju ter preprečevanju tega pojava.
Na Pedagoškem inštitutu smo se v letu 2023 s temo medvrstniškega na-
silja intenzivno ukvarjali v okviru LDN-naloge »Varovalni dejavniki med-
vrstniškega nasilja: Slovenija v kontekstu izbranih EU držav«. Namen te
raziskave, ki je temeljila na sekundarnih analizah podatkov iz mednarod-
nih raziskav, je bil podrobno preučiti dejavnike doživljanja medvrstniškega
nasilja v Sloveniji in jih primerjati z dejavniki v državah, kjer učenci in di-
jaki poročajo o nižji stopnji medvrstniškega nasilja.
V tem prispevku se osredinjamo na sekundarne analize podat-
kov raziskave PISA 2018, ki predstavlja zadnji dostopni cikel podatkov v
času priprave prispevka. Namen prispevka je primerjati izbrane dejavni-
ke medvrstniškega nasilja med državami in ugotoviti, kako se ti dejavni-
ki razlikujejo, ko primerjamo Slovenijo z nekaterimi drugimi državami EU
125