Page 31 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 31
uvod
načrt, vzgojni načrt ter pravila šolskega reda, pozornost občutku pripa-
dnosti šoli pa je razvidna tudi iz vizij šol ter nagovorov ravnateljev, obja-
vljenih na spletnih straneh šol. Ugotovitve pregleda dokumentov in dejav-
nosti nekaterih naključno izbranih šol v Sloveniji lahko povzamemo, kot
sledi v nadaljevanju.
a) Cilj vzgoje in izobraževanja
Osnovna šola 14 na primer kot dolgoročni razvojni cilj šole navaja »Krepi-
ti pripadnost šoli, kraju, okolju in narodu«, k njegovemu uresničevanju pa
šola prispeva s kratkoročnimi cilji, ki se nanašajo na »Razvijanje in spo-
štovanje identitete šole, vzpodbujati pripadnost kolektivu, skrbi za lokalno
družbeno in naravno okolje in ohranjanje identitete države, zagotavljanje
uspešnega in konstruktivnega povezovanja šole s krajem, občino, regijo in
mednarodnim okoljem.«
b) Vrednota
V zvezi z vrednoto vseh akterjev, ne le učencev in učenk, temveč tudi za-
poslenih, srednja šola 1 navaja, da »Z dobrimi medsebojnimi odnosi razvi-
jamo pripadnost šoli tako pri zaposlenih kot tudi pri vseh udeležencih izo-
braževanja«, podobno tudi srednja šola 2 »Razvijamo pripadnost šoli tako
med dijaki kot učitelji«. Srednja šola 3 pa v svoji predstavitvi poudarja »/…/
čutimo pripadnost šoli, smo spoštljivi in odgovorni ter krepimo dobre me-
dosebne odnose«.
V zvezi z vrednoto, h kateri morajo prispevati vsi akterji, osnovna šola
2 v vzgojnem načrtu na primer navaja odgovornost zaposlenih, da skrbijo
za ugled šole in slovenskega šolstva ter pri učencih in učenkah krepijo ob-
čutek pripadnosti šoli, odgovornost učencev in učenk, da s svojim delova-
njem prispevajo k ugledu šole, ter odgovornost staršev, da podpirajo učen-
čevo pripadnost šoli.
c) Odgovornost
Osnovna šola 3 na primer v pravilih šolskega reda kot odgovornost učencev
in učenk navaja, da: »izraža pripadnost razredu in šoli«, pri tem pa se pripa-
dnost izkazuje »pri pouku, na tekmovanjih, prireditvah, izletih« ter »z od-
govornim vedenjem do vseh učencev in zaposlenih«. V nagovoru ravnate-
ljice osnovne šole 4 pa je med drugim navedeno: »Vsi od prvega do zadnjega
4 Pregled temelji na naključnem izboru šol. Namen pregleda je izpostaviti prakse ne-
katerih šol na področju vključevanja občutka pripadnosti šole v temeljne dokumen-
te in dejavnosti šol. Z vidika zagotavljanja anonimnosti so šole v znanstveni mono-
grafiji označene s šiframi.
31
načrt, vzgojni načrt ter pravila šolskega reda, pozornost občutku pripa-
dnosti šoli pa je razvidna tudi iz vizij šol ter nagovorov ravnateljev, obja-
vljenih na spletnih straneh šol. Ugotovitve pregleda dokumentov in dejav-
nosti nekaterih naključno izbranih šol v Sloveniji lahko povzamemo, kot
sledi v nadaljevanju.
a) Cilj vzgoje in izobraževanja
Osnovna šola 14 na primer kot dolgoročni razvojni cilj šole navaja »Krepi-
ti pripadnost šoli, kraju, okolju in narodu«, k njegovemu uresničevanju pa
šola prispeva s kratkoročnimi cilji, ki se nanašajo na »Razvijanje in spo-
štovanje identitete šole, vzpodbujati pripadnost kolektivu, skrbi za lokalno
družbeno in naravno okolje in ohranjanje identitete države, zagotavljanje
uspešnega in konstruktivnega povezovanja šole s krajem, občino, regijo in
mednarodnim okoljem.«
b) Vrednota
V zvezi z vrednoto vseh akterjev, ne le učencev in učenk, temveč tudi za-
poslenih, srednja šola 1 navaja, da »Z dobrimi medsebojnimi odnosi razvi-
jamo pripadnost šoli tako pri zaposlenih kot tudi pri vseh udeležencih izo-
braževanja«, podobno tudi srednja šola 2 »Razvijamo pripadnost šoli tako
med dijaki kot učitelji«. Srednja šola 3 pa v svoji predstavitvi poudarja »/…/
čutimo pripadnost šoli, smo spoštljivi in odgovorni ter krepimo dobre me-
dosebne odnose«.
V zvezi z vrednoto, h kateri morajo prispevati vsi akterji, osnovna šola
2 v vzgojnem načrtu na primer navaja odgovornost zaposlenih, da skrbijo
za ugled šole in slovenskega šolstva ter pri učencih in učenkah krepijo ob-
čutek pripadnosti šoli, odgovornost učencev in učenk, da s svojim delova-
njem prispevajo k ugledu šole, ter odgovornost staršev, da podpirajo učen-
čevo pripadnost šoli.
c) Odgovornost
Osnovna šola 3 na primer v pravilih šolskega reda kot odgovornost učencev
in učenk navaja, da: »izraža pripadnost razredu in šoli«, pri tem pa se pripa-
dnost izkazuje »pri pouku, na tekmovanjih, prireditvah, izletih« ter »z od-
govornim vedenjem do vseh učencev in zaposlenih«. V nagovoru ravnate-
ljice osnovne šole 4 pa je med drugim navedeno: »Vsi od prvega do zadnjega
4 Pregled temelji na naključnem izboru šol. Namen pregleda je izpostaviti prakse ne-
katerih šol na področju vključevanja občutka pripadnosti šole v temeljne dokumen-
te in dejavnosti šol. Z vidika zagotavljanja anonimnosti so šole v znanstveni mono-
grafiji označene s šiframi.
31