Page 143 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 143
od ločenih k enovitim sistemom predšolske vzgoje ...
cilj priprave na pedagoške oz. vzgojno-izobraževalne in varstvene dejavno-
sti v PVV z otroki, družinami in s sodelavci (načrtovanje, izvajanje, vred-
notenje, dokumentiranje), pri čemer so zajete kompetence, povezane s po-
sameznimi predmeti/področji (specialna didaktika), druga ključna znanja
(npr. psihologija) in z zdravjem povezane teme. Drugi cilj je opremiti bo-
doče predšolske vzgojitelje s teoretičnim in konceptualnim znanjem (tj. te-
meljno znanje iz edukacijskih ved; to manj velja za Španijo za starostno ob-
dobje 0–3 let). V Sloveniji in na Švedskem je pomembna tudi priprava na
nadaljnji študij za pridobitev magisterija oz. diplome druge stopnje. Splo-
šne kompetence ali učni izidi, navedeni v programih, so usklajeni s temi ci-
lji in so v splošnem med državami podobni, v vsaki državi pa imajo neko-
liko drugačen poudarek.
3.3.2 Glavni elementi ter obravnavane tematike in predmeti
v sklopu programov
Primerjava glavnih elementov začetnih programov za jedrne strokovne de-
lavce v sodelujočih državah (Tabela 11) kaže, da jih večinoma izvajajo uni-
verze in trajajo od dveh do petih let, najpogosteje pa tri do štiri leta. Ob-
segajo od 120 do 300 kreditnih točk (ECTS), večinoma pa od 180 do 240
kreditnih točk (ECTS). Najočitnejši izjemi sta Španija in Italija – v Špani-
ji so zahteve za pridobljeno izobrazbo jedrnih strokovnih delavcev, ki de-
lajo z mlajšimi otroki, nižje (ISCED 5, izvajajo jih inštituti za strokovno
usposabljanje), v Italiji pa zahteve za delo s starejšimi otroki višje (ISCED 7)
v primerjavi z drugimi državami (ISCED 6).
Tabela 11: Glavni elementi programov začetnega izobraževanja za jedrne strokovne delavce
v sodelujočih državah
Slovenija Švedska¹ Španija Ciper Italija
Naziv Vzgoji-
jedrnega telj_ica Förskol- Técnico Grado en Nipiago- Educato- Maestra
strokovne- lärare Superior Maestro gos (vzgo- re Profe- (učitelj_
ga delavca (vzgoji- en Edu- de Edu- jitelj_ica) ssionale² ica)
telj_ica) cación cación (vzgoji-
Infantil Infan- telj_ica)
(višji teh- til (uči-
nik_ica v telj_ica v
predšolski predpri-
vzgoji) marnem
izobraže-
vanju)
143
cilj priprave na pedagoške oz. vzgojno-izobraževalne in varstvene dejavno-
sti v PVV z otroki, družinami in s sodelavci (načrtovanje, izvajanje, vred-
notenje, dokumentiranje), pri čemer so zajete kompetence, povezane s po-
sameznimi predmeti/področji (specialna didaktika), druga ključna znanja
(npr. psihologija) in z zdravjem povezane teme. Drugi cilj je opremiti bo-
doče predšolske vzgojitelje s teoretičnim in konceptualnim znanjem (tj. te-
meljno znanje iz edukacijskih ved; to manj velja za Španijo za starostno ob-
dobje 0–3 let). V Sloveniji in na Švedskem je pomembna tudi priprava na
nadaljnji študij za pridobitev magisterija oz. diplome druge stopnje. Splo-
šne kompetence ali učni izidi, navedeni v programih, so usklajeni s temi ci-
lji in so v splošnem med državami podobni, v vsaki državi pa imajo neko-
liko drugačen poudarek.
3.3.2 Glavni elementi ter obravnavane tematike in predmeti
v sklopu programov
Primerjava glavnih elementov začetnih programov za jedrne strokovne de-
lavce v sodelujočih državah (Tabela 11) kaže, da jih večinoma izvajajo uni-
verze in trajajo od dveh do petih let, najpogosteje pa tri do štiri leta. Ob-
segajo od 120 do 300 kreditnih točk (ECTS), večinoma pa od 180 do 240
kreditnih točk (ECTS). Najočitnejši izjemi sta Španija in Italija – v Špani-
ji so zahteve za pridobljeno izobrazbo jedrnih strokovnih delavcev, ki de-
lajo z mlajšimi otroki, nižje (ISCED 5, izvajajo jih inštituti za strokovno
usposabljanje), v Italiji pa zahteve za delo s starejšimi otroki višje (ISCED 7)
v primerjavi z drugimi državami (ISCED 6).
Tabela 11: Glavni elementi programov začetnega izobraževanja za jedrne strokovne delavce
v sodelujočih državah
Slovenija Švedska¹ Španija Ciper Italija
Naziv Vzgoji-
jedrnega telj_ica Förskol- Técnico Grado en Nipiago- Educato- Maestra
strokovne- lärare Superior Maestro gos (vzgo- re Profe- (učitelj_
ga delavca (vzgoji- en Edu- de Edu- jitelj_ica) ssionale² ica)
telj_ica) cación cación (vzgoji-
Infantil Infan- telj_ica)
(višji teh- til (uči-
nik_ica v telj_ica v
predšolski predpri-
vzgoji) marnem
izobraže-
vanju)
143