Page 141 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 141
od ločenih k enovitim sistemom predšolske vzgoje ...

Eurydice, 2019). ² = V zakonu od leta 2019/20; pred tem je bilo regulirano na regionalni
ravni. 3 V Španiji obstajata ločena in enovita ureditev. ISCED 6 – diploma prve stopnje ali
enakovredna stopnja; ISCED 7 – magisterij oz. diploma druge stopnje ali enakovredna
stopnja.

Tabela 10 kaže, da spadajo Slovenija, Ciper in Italija v skupino držav,
kjer morajo imeti jedrni strokovni delavci dokončano vsaj raven ISCED 6,
medtem ko je v Španiji to potrebno le za osebje, ki dela s starejšimi otro-
ki (Ministerio de Educación, 2011). Na Švedskem je zahtevana minimal-
na stopnja izobrazbe določena na ravni vrtca in ne za vsak oddelek posebej
oz. za jedrne delavce v oddelku, zato jo uvrščamo v skupino držav, ki nima
predpisov glede tega (glej tudi Evropska komisija/EACEA/Eurydice, 2019).
Natančneje, na Švedskem je edina zahteva za jedrne strokovne delavce v
oddelkih od 0 do 5 let (vrtec, Förskola), da je vsaj ena oseba na vrtec uspo-
sobljena kot vzgojitelj s prvostopenjsko diplomo, da lahko organizira izo-
braževalne dejavnosti. V nadaljevanju smo za Švedsko analizirali študijski
program predšolske vzgoje, saj ta obstaja (čeprav ni obvezen za vse jedrne
delavce v PVV).

Če torej povzamemo, je na ravni sodelujočih držav zahtevana različ-
na raven izobrazbe za jedrne strokovne delavce: ni predpisov (Švedska),
ISCED 5 (za delo z mlajšimi otroki v Španiji), v večini preostalih držav pa
je potrebna stopnja ISCED 6 (Slovenija, Ciper, Španija – za delo s starejšimi
otroki v Španiji, Italija – za delo z mlajšimi otroki) ali celo ISCED 7 (Italija
– za delo s starejšimi otroki). Nedavne reforme kažejo trend zvišanja zah-
tevane ravni izobrazbe v PVV, kljub temu v Španiji zahtevana raven za izo-
braževanje mlajših otrok ostaja izjema.

Primerjalno z drugimi evropskimi državami lahko trdimo, da na
splošno sodelujoče države v tem prispevku lahko služijo kot primeri dobrih
praks, zlasti za države, kjer je minimalna zahtevana stopnja izobrazbe za
opravljanje dela jedrnega strokovnega delavca v mlajši ali starejši sta­rostni
skupini pod ravnjo diplome prve stopnje (Češka, Irska, Latvija, Malta, Av-
strija, Romunija, Slovaška in Škotska v Veliki Britaniji) (Evropska komisi-
ja/EACEA/Eurydice, 2019).

3.3 Primerjava programov začetnega izobraževanja
Primerjalno analizo programov začetnega izobraževanja oz. usposablja-
nja v PVV smo opravili za naslednje kategorije jedrnih strokovnih delav-
cev: vzgojitelj/vzgojiteljica v Sloveniji, Förskollärare na Švedskem, Técnico

141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146