Page 146 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 146
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...

gorijo »drugo«. Tabela 12 prikazuje, koliko predmetov znotraj programa
smo razvrstili v določeno tematiko.

Rezultati kažejo, da so si učni načrti izobraževalnih programov za je-
drne strokovne delavce med seboj zelo podobni in obravnavajo podobne
teme, vključujejo pa (večinoma) tudi študijsko prakso (edina izjema je Špa-
nija za starostno obdobje 0–3 let). V študijske programe je vključenih od
osem (v Španiji za starostno obdobje 0–3 let) do 18 tematik (Ciper). Po pri-
čakovanjih španski program za izobraževanje jedrnih strokovnih delavcev
zajema najmanj tematik, saj je tudi edini program z ravnjo ISCED 5 (ostali
programi so ravni ISCED 6 ali ISCED 7); krajše obdobje študija in nižja ra-
ven ISCED se odražata v manjšem številu obravnavanih tem v programu.

Podrobnejša analiza po predmetih je pokazala, da vsi programi (7)
vključujejo psihologijo in pedagogiko (splošni predmeti), jezikovne in ko-
munikacijske spretnosti ter posebno in inkluzivno izobraževanje (speci-
alna didaktika). Metodologija (splošni predmet), ekspresivna umetnost in
razvoj ustvarjalnosti (specialna didaktika) ter praktično usposabljanje v
vrtcu so vključeni v vse programe (6), razen program za strokovne delavce
za delo z mlajšimi otroki v Španiji.

4. Zaključek

Zaključimo lahko, da se v petih sodelujočih državah, ki so razvrščene od
ločenega do enovitega sistema PVV, kaže trend v smeri povečanja enovi-
tosti sistemov PVV. To velja predvsem za Italijo, ki je imela do nedavne-
ga povsem ločen sistem na vseh dimenzijah. Na dimenziji »kje2 (ločena ali
enovita ureditev) je leta 2017 z zakonom uvedla »integrirani sistem PVV
0–6« (implementacija v prakso še poteka). Na dimenziji »kdo« (izobrazba)
je leta 2019 na centralni ravni določila ISCED 6 kot zahtevano raven izo-
brazbe za delo z mlajšimi otroki (prej v pristojnosti regij).

Večinoma je v vseh petih sodelujočih državah zahtevana izobrazba
za jedrne strokovne delavce v PVV vsaj ISCED 6 (za celotno predšolsko
obdobje). To velja tudi za Ciper, ki ima sicer ločeno ureditev za mlajše in
starejše otroke (nižja izobrazbena zahteva, ISCED 5, velja za delo z mlajši-
mi otroki v Španiji). Izobraževalne programe izvajajo večinoma univerze
in običajno trajajo tri do štiri leta. Programi so si med seboj zelo podob-
ni in obravnavajo podobne teme, (večinoma) pa vključujejo tudi študij-
sko prakso.

Raziskava ima določene omejitve, in sicer je glavna ta, da smo primer-
javo izvedli le za pet evropskih držav. V prihodnosti bi bilo zanimivo v po-

146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151