Page 136 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 136
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
sobljenost strokovnih delavcev (praviloma v enovitih sistemih veljajo ena-
ke zahteve za starejše in mlajše otroke, v ločenih pa so izobrazbene zahteve
za delo z mlajšimi nižje kot za delo s starejšimi otroki).
1.1 Enovitost/ločenost na področju usposobljenosti oz. izobrazbe
(strokovnih) delavcev v PVV
Enovitost izobrazbenih zahtev za osebje, ki dela z otroki, mlajšimi od treh
let, v primerjavi tistimi za osebje ki dela z otroki, starejšimi od treh let, je
ključna dimenzija integriranosti politike na področju predšolske vzgoje in
varstva (Evropska komisija/EACEA/Eurydice, 2019). Višja raven integrira-
nosti sistemov predšolske vzgoje in varstva se kaže v zahtevi po visoki ravni
kvalifikacij (ISCED 6) za jedrne strokovne delavce tekom celotnega obdob-
ja predšolske vzgoje in varstva. Le tretjina evropskih izobraževalnih sis-
temov zahteva dodiplomsko ali višjo stopnjo za jedrne strokovne delavce,
ki delajo z mlajšimi otroki. Po drugi strani pa jih tri četrtine tako zahtevo
postavlja za tiste, ki delajo s starejšimi otroki. V večini držav z enovito ure-
ditvijo ali tam, kjer obstajajo tako enovite kot ločene ureditve, morajo imeti
jedrni strokovni delavci dodiplomsko ali višjo stopnjo izobrazbe.
Obstaja pozitivna povezava med bolje usposobljenim osebjem in višjo
kakovostjo storitev v PVV; le-ta je namreč povezana tudi z višjo kakovostjo
interakcij med strokovnimi delavci in otroki ter z boljšimi razvojnimi izidi
za otroke (Evropska komisija, 2012). Raziskave (npr. Bennett, 2005; Kaga et
al., 2010; Oberhuemer, 2005) kažejo, da ima integriranost ureditve (enovi-
ta v primerjavi z ločeno ureditvijo) bistvene posledice za strokovnost oseb
ja, ki dela z mlajšimi otroki (do tri ali štiri leta). Po priporočilih naj bi bilo
vsaj 60 % osebja usposobljeno na dodiplomski ravni (1. bolonjska stopnja)
(Evropska komisija, 2012).
1.2 Osebje v predšolski vzgoji in varstvu
V PVV so vključeni različni profili zaposlenih, poleg (strokovnih) delav-
cev oz. osebja, ki ima vsakodnevne in neposredne stike z otroki v PVV, je
tu še drugo osebje (npr. ravnatelji, strokovnjaki, osebje v kuhinji) (Evrop-
ska komisija/EACEA/Eurydice, 2019). V prispevku se osredotočamo le na
(strokovne) delavce, ki dnevno delajo z otroki v skupini. V različnih drža-
vah obstajajo različni nazivi za te (strokovne) delavce, ki odražajo določene
sistemske ureditve (npr. ali imajo ločene ureditve za mlajše, kjer je pouda-
rek na negi in varstvu; ali obstaja ločen predprimarni oddelek). Nacionalni
izrazi pogosto odražajo tudi zahtevano usposobljenost oz. raven zahteva-
136
sobljenost strokovnih delavcev (praviloma v enovitih sistemih veljajo ena-
ke zahteve za starejše in mlajše otroke, v ločenih pa so izobrazbene zahteve
za delo z mlajšimi nižje kot za delo s starejšimi otroki).
1.1 Enovitost/ločenost na področju usposobljenosti oz. izobrazbe
(strokovnih) delavcev v PVV
Enovitost izobrazbenih zahtev za osebje, ki dela z otroki, mlajšimi od treh
let, v primerjavi tistimi za osebje ki dela z otroki, starejšimi od treh let, je
ključna dimenzija integriranosti politike na področju predšolske vzgoje in
varstva (Evropska komisija/EACEA/Eurydice, 2019). Višja raven integrira-
nosti sistemov predšolske vzgoje in varstva se kaže v zahtevi po visoki ravni
kvalifikacij (ISCED 6) za jedrne strokovne delavce tekom celotnega obdob-
ja predšolske vzgoje in varstva. Le tretjina evropskih izobraževalnih sis-
temov zahteva dodiplomsko ali višjo stopnjo za jedrne strokovne delavce,
ki delajo z mlajšimi otroki. Po drugi strani pa jih tri četrtine tako zahtevo
postavlja za tiste, ki delajo s starejšimi otroki. V večini držav z enovito ure-
ditvijo ali tam, kjer obstajajo tako enovite kot ločene ureditve, morajo imeti
jedrni strokovni delavci dodiplomsko ali višjo stopnjo izobrazbe.
Obstaja pozitivna povezava med bolje usposobljenim osebjem in višjo
kakovostjo storitev v PVV; le-ta je namreč povezana tudi z višjo kakovostjo
interakcij med strokovnimi delavci in otroki ter z boljšimi razvojnimi izidi
za otroke (Evropska komisija, 2012). Raziskave (npr. Bennett, 2005; Kaga et
al., 2010; Oberhuemer, 2005) kažejo, da ima integriranost ureditve (enovi-
ta v primerjavi z ločeno ureditvijo) bistvene posledice za strokovnost oseb
ja, ki dela z mlajšimi otroki (do tri ali štiri leta). Po priporočilih naj bi bilo
vsaj 60 % osebja usposobljeno na dodiplomski ravni (1. bolonjska stopnja)
(Evropska komisija, 2012).
1.2 Osebje v predšolski vzgoji in varstvu
V PVV so vključeni različni profili zaposlenih, poleg (strokovnih) delav-
cev oz. osebja, ki ima vsakodnevne in neposredne stike z otroki v PVV, je
tu še drugo osebje (npr. ravnatelji, strokovnjaki, osebje v kuhinji) (Evrop-
ska komisija/EACEA/Eurydice, 2019). V prispevku se osredotočamo le na
(strokovne) delavce, ki dnevno delajo z otroki v skupini. V različnih drža-
vah obstajajo različni nazivi za te (strokovne) delavce, ki odražajo določene
sistemske ureditve (npr. ali imajo ločene ureditve za mlajše, kjer je pouda-
rek na negi in varstvu; ali obstaja ločen predprimarni oddelek). Nacionalni
izrazi pogosto odražajo tudi zahtevano usposobljenost oz. raven zahteva-
136