Page 137 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 137
od ločenih k enovitim sistemom predšolske vzgoje ...
ne izobrazbe (npr. praktik, vzgojitelj, učitelj). Krovna izraza, ki ju uporab-
ljamo v tem prispevku, sta jedrni strokovni delavec ter asistent, pri čemer
se zavedamo, da ne moreta ujeti vseh odtenkov nacionalnih sistemov PVV.
Jedrni strokovni delavec oz. vzgojitelj (v angleškem jeziku lahko srečate iz-
raze, kot so preschool, kindergarten ali early childhood teacher, pedagogue,
educator, childcare practitioner, pedagogical staff ) je oseba, ki vodi skupino
otrok v skupini (učilnici, igralnici) in neposredno dela z otroki ter njihovi-
mi družinami. Pomočnik je posameznik, ki vsakodnevno podpira jedrne-
ga strokovnega delavca pri delu s skupino otrok v oddelku.
Ključna razlika med jedrnimi strokovnimi delavci in pomočniki je
najnižja raven kvalifikacij, ki je zahtevana za pomočnike na centralni ali
regionalni ravni (Evropska komisija/EACEA/Eurydice, 2019).
1.3 Cilj raziskave
Namen prispevka je predstaviti prevladujoče ureditve v PVV v petih evrop-
skih državah, ki se med seboj razlikujejo glede na stopnjo integriranosti
sistema PVV (Slovenija – enovit, Švedska – delno enovit, Španija – na sre-
dini, Ciper – delno ločen, Italija – ločen) ter znotraj njih natančneje pri-
merjati kategorije jedrnih strokovnih delavcev ter njihovo začetno izobra-
ževanje. Takšna primerjava lahko informira in usmerja morebitne reforme
nacionalnih politik v smeri enovitega sistema PVV, zlasti za države, ki ima-
jo ločen sistem na področju strokovnih delavcev.
2. Metoda
2.1 Sodelujoče države
V prispevku analiziramo izobraževalne programe začetnega izobraževanja
strokovnih delavcev v petih evropskih državah, ki imajo različno stopnjo
integriranosti sistema, od enovitega do ločenega: v Sloveniji, na Švedskem,
v Španiji, na Cipru in v Italiji. Obenem gre tudi za partnerske države v pro-
jektu NEMO. Predstavniki institucij iz posamezne države so ob pomoči re-
levantnih zunanjih strokovnjakov izpolnili vprašalnik, ki je bil zasnovan
posebej v namen raziskave.
2.2 Instrument
V raziskavi smo razvili vprašalnik (Vidmar et al., 2020), ki je vseboval
uvod, pojasnila za partnerje ter odprti tip vprašanj. Vprašanja so bila veza-
137
ne izobrazbe (npr. praktik, vzgojitelj, učitelj). Krovna izraza, ki ju uporab-
ljamo v tem prispevku, sta jedrni strokovni delavec ter asistent, pri čemer
se zavedamo, da ne moreta ujeti vseh odtenkov nacionalnih sistemov PVV.
Jedrni strokovni delavec oz. vzgojitelj (v angleškem jeziku lahko srečate iz-
raze, kot so preschool, kindergarten ali early childhood teacher, pedagogue,
educator, childcare practitioner, pedagogical staff ) je oseba, ki vodi skupino
otrok v skupini (učilnici, igralnici) in neposredno dela z otroki ter njihovi-
mi družinami. Pomočnik je posameznik, ki vsakodnevno podpira jedrne-
ga strokovnega delavca pri delu s skupino otrok v oddelku.
Ključna razlika med jedrnimi strokovnimi delavci in pomočniki je
najnižja raven kvalifikacij, ki je zahtevana za pomočnike na centralni ali
regionalni ravni (Evropska komisija/EACEA/Eurydice, 2019).
1.3 Cilj raziskave
Namen prispevka je predstaviti prevladujoče ureditve v PVV v petih evrop-
skih državah, ki se med seboj razlikujejo glede na stopnjo integriranosti
sistema PVV (Slovenija – enovit, Švedska – delno enovit, Španija – na sre-
dini, Ciper – delno ločen, Italija – ločen) ter znotraj njih natančneje pri-
merjati kategorije jedrnih strokovnih delavcev ter njihovo začetno izobra-
ževanje. Takšna primerjava lahko informira in usmerja morebitne reforme
nacionalnih politik v smeri enovitega sistema PVV, zlasti za države, ki ima-
jo ločen sistem na področju strokovnih delavcev.
2. Metoda
2.1 Sodelujoče države
V prispevku analiziramo izobraževalne programe začetnega izobraževanja
strokovnih delavcev v petih evropskih državah, ki imajo različno stopnjo
integriranosti sistema, od enovitega do ločenega: v Sloveniji, na Švedskem,
v Španiji, na Cipru in v Italiji. Obenem gre tudi za partnerske države v pro-
jektu NEMO. Predstavniki institucij iz posamezne države so ob pomoči re-
levantnih zunanjih strokovnjakov izpolnili vprašalnik, ki je bil zasnovan
posebej v namen raziskave.
2.2 Instrument
V raziskavi smo razvili vprašalnik (Vidmar et al., 2020), ki je vseboval
uvod, pojasnila za partnerje ter odprti tip vprašanj. Vprašanja so bila veza-
137