Page 68 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 68
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi

zajema 6074 15-letnih učencev in učenk,1 od tega 2882 (47,4 %) deklet in
3192 (52,6 %) fantov. 2054 (33,8 %) učencev in učenk je obiskovalo program
splošne in strokovne gimnazije, 2578 (42,4 %) program srednjega strokov-
nega izobraževanja in 1442 (23,7 %) program srednjega poklicnega izobra-
ževanja. 5510 (91 %) jih je poročalo, da so brez priseljenskega ozadja, 259
(4,3 %) pa o priseljenskem ozadju prve generacije, kar pomeni, da so bili vsi
člani družine rojeni v drugi državi. Ker so nas v raziskavi zanimale raz-
like v globalnih kompetencah tudi glede na SES učencev in učenk, smo v
analize vključili dve skupini: tiste, ki se v raziskavi PISA (2018) glede na
vrednost indeksa SES umeščajo v zgornjo četrtino porazdelitve indeksa (tj.
tiste z najvišjim SES, ki jih je 548 oz. 9 %) in tiste, ki se glede na vrednost
indeksa SES umeščajo v spodnjo četrtino (tj. tiste z najnižjim SES, ki jih je
668 oz. 11 %). Ker so nas zanimale tudi razlike v globalnih kompetencah
glede na visoke ali nizke dosežke učencev in učenk pri preizkusu iz branja,
matematike in naravoslovja v raziskavi PISA, je bilo v analize vključenih
638 (10,5 %) učencev in učenk z visokimi2 in 1006 (16,6 %) učencev in učenk
z nizkimi dosežki3 pri matematiki, 370 (6,1 %) učencev in učenk z visokimi
in 1006 (16,6 %) učencev in učenk z nizkimi dosežki pri naravoslovju ter 383
(6,3 %) učencev in učenk z visokimi in 1298 (21,4 %) učencev in učenk z niz-
kimi dosežki pri preizkusu iz branja v raziskavi PISA.

Pripomočki
Učenci in učenke so po dvournem preizkusu z nalogami iz bralne pisme-
nosti v raziskavi PISA (2018) izpolnjevali vprašalnik za učence in učen-
ke. Izpolnjevanje traja približno 40 minut, z njim pa se v okviru raziska-
ve ugotavljajo spremljajoči dejavniki dosežkov. V nadaljevanju navajamo
podrobnejši opis dejavnikov, ki smo jih uporabili v analizah, in sicer: sa-
moučinkovitost pri pojasnjevanju globalnih vprašanj, zavedanje o global-
nih vprašanjih, odnos do priseljencev, zanimanje za spoznavanje drugih
kultur, razumevanje perspektive drugih, spretnost miselnega prilagajan-
ja, spoštovanje ljudi iz drugih kultur, spretnost medkulturne komunika-
cije, odzivnost na globalna vprašanja, diskriminatorno vedenje učiteljev v

1 Čeprav vzorec raziskave PISA sestavljajo dijaki in dijakinje, bomo skozi celotno be-
sedilo ohranili izraz učenci in učenke, saj gre za uveljavljeno dikcijo v okviru razis-
kav PISA.

2 Visoki dosežki so po definiciji OECD opredeljeni kot dosežki na 5. ali 6. ravni bral-
ne, matematične ali naravoslovne pismenosti.

3 Nizki dosežki so po definiciji OECD opredeljeni kot dosežki pod drugo, temeljno,
ravnjo bralne, matematične ali naravoslovne pismenosti.

68
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73