Page 71 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 71
empirični del

mi, katerih materni jezik je drugačen od tvojega. V kolikšni meri se strin-
jaš z naslednjimi trditvami?« in s pripadajočimi postavkami: »Pozorno
opazujem njihove odzive«, »Pogosto preverjam, ali se pravilno razumemo«,
»Pozorno poslušam, kaj govorijo«, »Pazljivo izbiram besede«, »Svoje ideje
pojasnim s konkretnimi primeri«, »Zelo pazljivo pojasnim stvari« in
»Če pri sporazumevanju nastanejo težave, se znajdem (npr. s kretnjami,
ponovno razlago, pisanjem itn.)«. Učenci in učenke so postavke ocenili na
štiristopenjski lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Popolnoma se
strinjam).

Odzivnost na globalna vprašanja je raziskava PISA ugotavljala z vpra-
šanjem »V kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?« in s pripada-
jočimi postavkami: »Sebe vidim kot državljana/-ko sveta«, »Ko vidim, v
kako slabih pogojih živijo nekateri ljudje na svetu, se čutim dolžnega/-žno
ukrepati«, »Mislim, da lahko moje vedenje vpliva na ljudi v drugih drža-
vah«, »Prav je bojkotirati podjetja, ki so znana po tem, da njihovi zaposleni
delajo v slabih delovnih pogojih«, »Lahko kaj storim glede svetovnih težav«
in »Skrb za varovanje okolja povsod po svetu mi je pomembna«. Učenci
in učenke so postavke ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Sploh se ne
strinjam do 4 – Popolnoma se strinjam).

Zaznavanje diskriminatornega vedenja učiteljev je raziskava PISA ugo-
tavljala z vprašanjem »Pomisli na profesorje/-ice na tvoji šoli: za koliko od
njih veljajo naslednje trditve?« in s pripadajočimi postavkami: »O zgo-
dovini nekaterih kulturnih skupin imajo napačno predstavo«, »O ljudeh
nekaterih kulturnih skupin govorijo negativne stvari«, »Ljudi nekaterih
kulturnih skupin krivijo za težave, s katerimi se spopada Slovenija« in »Za
dijake/-inje nekaterih kulturnih skupin imajo nižja učna pričakovanja«.
Učenci in učenke so postavke ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Za
nobenega ali skoraj nobenega do 4 – Za vse ali skoraj vse).

Občutek pripadnosti šoli je raziskava PISA ugotavljala z vprašanjem
»Pomisli na svojo šolo: v kolikšni meri se strinjaš z naslednjimi trditvami?«
in s pripadajočimi postavkami: »Počutim se izločenega (ali izobčenega)«,
»V šoli z lahkoto sklepam prijateljstva«, »Čutim pripadnost do te šole«, »V
svoji šoli se počutim čudno in odveč«, »Zdi se mi, da me imajo drugi di-
jaki/-inje radi« in »V šoli sem osamljen/-a«. Učenci in učenke so postavke
ocenili na štiristopenjski lestvici (od 1 – Sploh se ne strinjam do 4 – Popol-
noma se strinjam).

Priložnosti za usvajanje globalnih kompetenc v šoli je raziskava PISA
ugotavljala z vprašanjem »Se v šoli učiš naslednje?«. Učenci in učenke so

71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76