Page 63 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 63
globalne kompetence v r azisk avi pisa
na drugi strani pa prepoznajo tudi pristranske, lažne ali drugače
škodljive vsebine.
– Trajnostni razvoj. Uresničevanje vizije trajnostnega razvoja, kot
ga najceloviteje opredeli OZN (2014), je močno odvisno od de-
lovanja (globalnih) državljanov. Pomembno je, da se ti zavedajo
globalnih problemov in so sposobni aktivnega delovanja pri nji-
hovem reševanju ter s tem zagotavljanja trajnostnega razvoja po
svetu.
Štiri dimenzije globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018)
Izobraževanje za življenje v medsebojno povezanem svetu temelji na ide-
jah različnih modelov izobraževanja, kot so medkulturna vzgoja, izobra-
ževanje za globalno državljanstvo in izobraževanje za demokratično dr-
žavljanstvo (Svet Evrope, 2016; UNESCO, 2014). Kljub razlikam v njihovih
poudarkih in obsegu je skupni cilj, značilen za te modele, pri učencih spod-
bujati razumevanje sveta in jim omogočiti, da izražajo svoja stališča in so-
delujejo v družbi. Raziskava PISA prispeva k obstoječim modelom s tem, da
predlaga novo perspektivo opredelitve in preverjanja globalnih kompetenc
(Šterman Ivančič idr., 2020).
»Kompetence« so kombinacija znanja, spretnosti, stališč in vrednot,
ki jih posamezniki uspešno uporabljajo v stiku z ljudmi iz drugega kul-
turnega okolja in pri razmišljanju o globalnih vprašanjih (tj. situacijah, ki
od posameznika zahtevajo razmislek o problemih zunaj nacionalnih meja,
katerih posledice so globoke tako za zdajšnje kot tudi prihodnje generaci-
je). Pridobivanje omenjenih kompetenc je vseživljenjski proces; ne moremo
postaviti točke, na kateri naj bi posameznik na tem področju postal popol-
noma kompetenten. Raziskava PISA (2018) preverja, kje znotraj tega proce-
sa so 15-letniki in ali so njihove šole učinkovite pri razvijanju teh kompe-
tenc (prav tam).
V okviru raziskave PISA (2018) je bila uporabljena naslednja oprede-
litev globalnih kompetenc: globalne kompetence zajemajo preučevanje lo-
kalnih, globalnih in medkulturnih vprašanj, razumevanje in spoštovanje
različnih pogledov na svet, vključevanje v pozitivne interakcije z ljudmi iz
različnih kultur in aktivno delovanje za skupno blaginjo ter trajnostni ra-
zvoj (prav tam).
V raziskavi PISA gre torej za model preverjanja različnih vidikov glo-
balnih kompetenc (znanja, spretnosti, stališč in vrednot), pomembnih za
63
na drugi strani pa prepoznajo tudi pristranske, lažne ali drugače
škodljive vsebine.
– Trajnostni razvoj. Uresničevanje vizije trajnostnega razvoja, kot
ga najceloviteje opredeli OZN (2014), je močno odvisno od de-
lovanja (globalnih) državljanov. Pomembno je, da se ti zavedajo
globalnih problemov in so sposobni aktivnega delovanja pri nji-
hovem reševanju ter s tem zagotavljanja trajnostnega razvoja po
svetu.
Štiri dimenzije globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018)
Izobraževanje za življenje v medsebojno povezanem svetu temelji na ide-
jah različnih modelov izobraževanja, kot so medkulturna vzgoja, izobra-
ževanje za globalno državljanstvo in izobraževanje za demokratično dr-
žavljanstvo (Svet Evrope, 2016; UNESCO, 2014). Kljub razlikam v njihovih
poudarkih in obsegu je skupni cilj, značilen za te modele, pri učencih spod-
bujati razumevanje sveta in jim omogočiti, da izražajo svoja stališča in so-
delujejo v družbi. Raziskava PISA prispeva k obstoječim modelom s tem, da
predlaga novo perspektivo opredelitve in preverjanja globalnih kompetenc
(Šterman Ivančič idr., 2020).
»Kompetence« so kombinacija znanja, spretnosti, stališč in vrednot,
ki jih posamezniki uspešno uporabljajo v stiku z ljudmi iz drugega kul-
turnega okolja in pri razmišljanju o globalnih vprašanjih (tj. situacijah, ki
od posameznika zahtevajo razmislek o problemih zunaj nacionalnih meja,
katerih posledice so globoke tako za zdajšnje kot tudi prihodnje generaci-
je). Pridobivanje omenjenih kompetenc je vseživljenjski proces; ne moremo
postaviti točke, na kateri naj bi posameznik na tem področju postal popol-
noma kompetenten. Raziskava PISA (2018) preverja, kje znotraj tega proce-
sa so 15-letniki in ali so njihove šole učinkovite pri razvijanju teh kompe-
tenc (prav tam).
V okviru raziskave PISA (2018) je bila uporabljena naslednja oprede-
litev globalnih kompetenc: globalne kompetence zajemajo preučevanje lo-
kalnih, globalnih in medkulturnih vprašanj, razumevanje in spoštovanje
različnih pogledov na svet, vključevanje v pozitivne interakcije z ljudmi iz
različnih kultur in aktivno delovanje za skupno blaginjo ter trajnostni ra-
zvoj (prav tam).
V raziskavi PISA gre torej za model preverjanja različnih vidikov glo-
balnih kompetenc (znanja, spretnosti, stališč in vrednot), pomembnih za
63