Page 64 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 64
lobalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi
uspešno (so)delovanje mladih v medsebojno povezanem in hitro spremi-
njajočem se svetu. Globalne kompetence so v raziskavi PISA opredeljene s
štirimi soodvisnimi dimenzijami: a) kritično razumevanje različnih druž-
beno-kulturnih vprašanj tako na lokalni kot globalni ravni (npr. revščine,
ekonomske soodvisnosti, migracij, neenakosti, okoljskega tveganja, kon-
fliktov, kulturnih razlik in stereotipov) (spretnosti), b) razumevanje in spo-
štovanje različnih pogledov na svet (znanje), c) vzpostavljanje pozitivnih
interakcij z ljudmi različnih nacionalnih, etničnih, verskih, socialnih ali
kulturnih okolij (vrednote) in č) aktivno delovanje v smeri trajnostnega ra-
zvoja in vzpostavljanja skupne blaginje (stališča) (prav tam).
Slika 2: Dimenzije globalnih kompetenc (Šterman Ivančič idr., 2020)
Vir: Prirejeno po OECD, 2020.
Kritike merjenja globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018)
OECD-jeva namera spremljanja globalnih kompetenc učencev po svetu ter
njegova dejanska izvedba v raziskavi PISA (2018) je v znanstveni skupnosti
sprožila več polemik in razprav, ki jih povzemamo v nadaljevanju.
64
uspešno (so)delovanje mladih v medsebojno povezanem in hitro spremi-
njajočem se svetu. Globalne kompetence so v raziskavi PISA opredeljene s
štirimi soodvisnimi dimenzijami: a) kritično razumevanje različnih druž-
beno-kulturnih vprašanj tako na lokalni kot globalni ravni (npr. revščine,
ekonomske soodvisnosti, migracij, neenakosti, okoljskega tveganja, kon-
fliktov, kulturnih razlik in stereotipov) (spretnosti), b) razumevanje in spo-
štovanje različnih pogledov na svet (znanje), c) vzpostavljanje pozitivnih
interakcij z ljudmi različnih nacionalnih, etničnih, verskih, socialnih ali
kulturnih okolij (vrednote) in č) aktivno delovanje v smeri trajnostnega ra-
zvoja in vzpostavljanja skupne blaginje (stališča) (prav tam).
Slika 2: Dimenzije globalnih kompetenc (Šterman Ivančič idr., 2020)
Vir: Prirejeno po OECD, 2020.
Kritike merjenja globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018)
OECD-jeva namera spremljanja globalnih kompetenc učencev po svetu ter
njegova dejanska izvedba v raziskavi PISA (2018) je v znanstveni skupnosti
sprožila več polemik in razprav, ki jih povzemamo v nadaljevanju.
64