Page 59 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 59
konceptualni okvir globalnih kompetenc
priseljencev (stališča/vrednote). V poglavju z rezultati bomo z analizo po-
datkov raziskave PISA (2018) za Slovenijo med drugim obravnavali poveza-
ve med omenjenimi področji.
Globalne kompetence kot napovednik akademskih dosežkov
in drugih izidov izobraževanja
Raziskave kažejo, da je udeležba učencev in učenk v različnih oblikah glo-
balnega izobraževanja pozitivno povezana s številnimi učnimi izidi, vključ-
no z akademskimi dosežki. J. Klump in Nelson (2005) poročata o pozitivni
povezanosti udeležbe v različnih oblikah globalnega učenja z osebnostnim
razvojem učencev, s samostojnostjo in z občutljivostjo do ljudi iz drugih
kultur. Raziskava L. C. Engel in drugih (2018) pa je izpostavila pomen zgo-
dnje udeležbe v različnih oblikah globalnega izobraževanja pri razvoju glo-
balnih kompetenc, kot so interes za raziskovanje sveta, prepoznavanje per-
spektive drugega in ukrepanje za dobrobit po svetu. Raziskave so prav tako
pokazale, da je globalna usmerjenost šol pozitivno povezana z akademski-
mi dosežki učencev, ne glede na njihovo individualno ozadje (spol, etično
pripadnost, SES) (Ahmed in Mohammed, 2022).
OECD (2020a) ugotavlja, da so v 27 državah, ki so sodelovale v prever-
janju dosežkov pri preizkusu iz globalnih kompetenc, dosežki učencev zna-
čilno povezani z dosežki pri bralni, matematični in naravoslovni pismeno-
sti. OECD (prav tam, str. 160) za to poda naslednje možne interpretacije.
Visoki dosežki učencev pri vseh štirih domenah so lahko izkaz visokih ko-
gnitivnih sposobnosti učencev. Čeprav gre pri globalnih kompetencah za
specifično znanje, spretnosti, stališča in vrednote, pa ne gre zanemariti tudi
prepleta določenih generičnih spretnosti, ki so pomembne na več področ-
jih (npr. razumevanje scenarijev v preizkusih znanja globalnih kompetenc
in naravoslovne pismenosti, tehtanje zanesljivosti in ustreznosti virov, skle-
panje na podlagi dokazov ter opisovanje in razlaga kompleksnih situacij in
problemov v preizkusih znanja globalnih kompetenc in bralne pismenosti).
59
priseljencev (stališča/vrednote). V poglavju z rezultati bomo z analizo po-
datkov raziskave PISA (2018) za Slovenijo med drugim obravnavali poveza-
ve med omenjenimi področji.
Globalne kompetence kot napovednik akademskih dosežkov
in drugih izidov izobraževanja
Raziskave kažejo, da je udeležba učencev in učenk v različnih oblikah glo-
balnega izobraževanja pozitivno povezana s številnimi učnimi izidi, vključ-
no z akademskimi dosežki. J. Klump in Nelson (2005) poročata o pozitivni
povezanosti udeležbe v različnih oblikah globalnega učenja z osebnostnim
razvojem učencev, s samostojnostjo in z občutljivostjo do ljudi iz drugih
kultur. Raziskava L. C. Engel in drugih (2018) pa je izpostavila pomen zgo-
dnje udeležbe v različnih oblikah globalnega izobraževanja pri razvoju glo-
balnih kompetenc, kot so interes za raziskovanje sveta, prepoznavanje per-
spektive drugega in ukrepanje za dobrobit po svetu. Raziskave so prav tako
pokazale, da je globalna usmerjenost šol pozitivno povezana z akademski-
mi dosežki učencev, ne glede na njihovo individualno ozadje (spol, etično
pripadnost, SES) (Ahmed in Mohammed, 2022).
OECD (2020a) ugotavlja, da so v 27 državah, ki so sodelovale v prever-
janju dosežkov pri preizkusu iz globalnih kompetenc, dosežki učencev zna-
čilno povezani z dosežki pri bralni, matematični in naravoslovni pismeno-
sti. OECD (prav tam, str. 160) za to poda naslednje možne interpretacije.
Visoki dosežki učencev pri vseh štirih domenah so lahko izkaz visokih ko-
gnitivnih sposobnosti učencev. Čeprav gre pri globalnih kompetencah za
specifično znanje, spretnosti, stališča in vrednote, pa ne gre zanemariti tudi
prepleta določenih generičnih spretnosti, ki so pomembne na več področ-
jih (npr. razumevanje scenarijev v preizkusih znanja globalnih kompetenc
in naravoslovne pismenosti, tehtanje zanesljivosti in ustreznosti virov, skle-
panje na podlagi dokazov ter opisovanje in razlaga kompleksnih situacij in
problemov v preizkusih znanja globalnih kompetenc in bralne pismenosti).
59