Page 61 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 61
Globalne kompetence v raziskavi PISA
OECD je v ciklu raziskave PISA (2018) preverjala tudi globalne kompe-
tence 15-letnikov kot pomembne kompetence, ki jih mladi potrebujejo za
življenje v medsebojno povezanem in hitro spreminjajočem se svetu.
Globalne kompetence so opredeljene kot večdimenzionalna spret-
nost, ki vključuje spretnosti preučevanja globalnih in medkulturnih vpra-
šanj, razumevanja in spoštovanja različnih pogledov ter stališč, uspešnega
in spoštljivega sodelovanja z drugimi ter aktivnega delovanja za kolektiv-
no blaginjo in trajnostni razvoj. Učenci iz 27 držav so reševali naloge, ki so
preverjale globalne kompetence, in izpolnjevali modul v vprašalniku, ki se
navezuje na to področje. Učenci iz 39 držav so globalni modul izpolnjeva-
li le v vprašalniku, v katerem so ocenili svoja stališča glede globalnih kom-
petenc, med njimi je bila tudi Slovenija« (OECD, 2020a, v Šterman Ivančič
idr., 2020, str. 12).
Namen raziskave PISA je zagotoviti celovit pregled prizadevanj so-
delujočih izobraževalnih sistemov »za ustvarjanje učnih okolij, ki mlade
spodbujajo k razumevanju sveta zunaj njihove neposredne okolice, k sode-
lovanju z drugimi ob spoštovanju njihovih pravic in dostojanstva ter k ak-
tivnemu delovanju za krepitev trajnostne in uspešne skupnosti. Temeljni
cilj tega je podpreti ‚na podatkih temelječe‘ odločitve z namenom izboljša-
nja učnih načrtov, poučevanja, preverjanja in odzivov šol na kulturno ra-
znolikost« (OECD, 2020a, v Šterman Ivančič idr., 2020, str. 14).
61
OECD je v ciklu raziskave PISA (2018) preverjala tudi globalne kompe-
tence 15-letnikov kot pomembne kompetence, ki jih mladi potrebujejo za
življenje v medsebojno povezanem in hitro spreminjajočem se svetu.
Globalne kompetence so opredeljene kot večdimenzionalna spret-
nost, ki vključuje spretnosti preučevanja globalnih in medkulturnih vpra-
šanj, razumevanja in spoštovanja različnih pogledov ter stališč, uspešnega
in spoštljivega sodelovanja z drugimi ter aktivnega delovanja za kolektiv-
no blaginjo in trajnostni razvoj. Učenci iz 27 držav so reševali naloge, ki so
preverjale globalne kompetence, in izpolnjevali modul v vprašalniku, ki se
navezuje na to področje. Učenci iz 39 držav so globalni modul izpolnjeva-
li le v vprašalniku, v katerem so ocenili svoja stališča glede globalnih kom-
petenc, med njimi je bila tudi Slovenija« (OECD, 2020a, v Šterman Ivančič
idr., 2020, str. 12).
Namen raziskave PISA je zagotoviti celovit pregled prizadevanj so-
delujočih izobraževalnih sistemov »za ustvarjanje učnih okolij, ki mlade
spodbujajo k razumevanju sveta zunaj njihove neposredne okolice, k sode-
lovanju z drugimi ob spoštovanju njihovih pravic in dostojanstva ter k ak-
tivnemu delovanju za krepitev trajnostne in uspešne skupnosti. Temeljni
cilj tega je podpreti ‚na podatkih temelječe‘ odločitve z namenom izboljša-
nja učnih načrtov, poučevanja, preverjanja in odzivov šol na kulturno ra-
znolikost« (OECD, 2020a, v Šterman Ivančič idr., 2020, str. 14).
61