Page 56 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 56
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi
Tabela 1: Globalno znanje, spretnosti, stališča in vrednote glede na mednarodne pobude
UNESCO Znanje Spretnosti Stališča Vrednote
(izobraže- Kognitivna Vedenjska Socialno-čustvena Socialno-čustve-
vanje za glo- razsežnost razsežnost
balno državl- razsežnost na razsežnost
janstvo) Pridobitev znanja in Učinkovito in od-
razumevanje ter kri- govorno delo- Ustvarjanje ob- Deljenje skup-
tično razmišljanje o vanje na lokal- čutka pripadnos- nih vrednot in
globalnih, regional- ni, nacionalni in ti človeštvu, delitev odgovornosti, ki
nih, nacionalnih in globalni ravni za vrednot10 in odgo- temeljijo na člo-
lokalnih vprašanjih mirnejši in bolj vornosti, empatija, vekovih pravi-
ter medsebojna po- trajnosten svet. solidarnost ter spoš- cah.
vezanost in soodvi- tovanje različnosti in
snost različnih držav raznolikosti.
in prebivalstva.
Svet Evro- Poznavanje in kritič- Zmožnost samo- Odprtost za kultur- Vrednotenje:
pe (global- no razumevanje: stojnega učenja, no raznolikost in človekovega
no izobraže- samega sebe, sposobnost ana- druga prepričan- dostojanstva
vanje) jezika in komuni- litičnega in kri- ja, poglede na svet in in človekovih
kacije, tičnega razmi- prakse, pravic,
sveta (politike, pra- šljanja, spoštovanje, kulturne razno-
va, človekovih pra- spretnost poslu- državljanska zavest, likosti,
vic, lastne in drugih šanja in opazo- odgovornost, demokraci-
kultur, religije, zgo- vanja, samoučinkovitost, je, pravičnosti,
dovine, medijev, go- sočutje, strpnost in odprtost poštenosti, ena-
spodarstva, okolja, prilagodljivost, za različne poglede. kosti in pravne
trajnosti). jezikovne, spora- države.
zumeval. in večje-
zične spretnosti,
spretnosti sodelo-
vanja,
spretnost reševa-
nja sporov.
OECD Poznavanje sveta in Spretnosti za ra- Dovzetnost za odpr- Vrednotenje člo-
(globalne drugih kultur. zumevanje sveta, tost, spoštovanje lju- vekovega dosto-
kompetence) komuniciranje z di iz različnih kul- janstva in raz-
drugimi in turnih okolij. nolikosti.
ukrepanje.
Viri: OECD (2020a), Svet Evrope (2019), UNESCO (2015).
10 V literaturi v zvezi s pojmovanjem globalnih kompetenc ni enoznačne opredelitve
znanja, spretnosti, stališč in vrednot. Ocenjevanje, koliko so za učence pomembne
vrednote človekovega dostojanstva in kulturne raznolikosti, je zapleteno in zahteva
širšo paleto ocenjevalnih strategij, od intervjujev ali pogovorov do opazovanja učen-
cev v bolj in manj strukturiranih situacijah. Ocenjevanje takih vrednot torej prese-
ga teoretični okvir opredelitve OECD, iz katerega v monografiji izhajamo, kot tudi
okvir samoocenjevanja globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018), kjer so stališča
pojmovana kot podstat razvoja vrednot in tvorijo skupno kategorijo (OECD, 2020,
str. 64).
56
Tabela 1: Globalno znanje, spretnosti, stališča in vrednote glede na mednarodne pobude
UNESCO Znanje Spretnosti Stališča Vrednote
(izobraže- Kognitivna Vedenjska Socialno-čustvena Socialno-čustve-
vanje za glo- razsežnost razsežnost
balno državl- razsežnost na razsežnost
janstvo) Pridobitev znanja in Učinkovito in od-
razumevanje ter kri- govorno delo- Ustvarjanje ob- Deljenje skup-
tično razmišljanje o vanje na lokal- čutka pripadnos- nih vrednot in
globalnih, regional- ni, nacionalni in ti človeštvu, delitev odgovornosti, ki
nih, nacionalnih in globalni ravni za vrednot10 in odgo- temeljijo na člo-
lokalnih vprašanjih mirnejši in bolj vornosti, empatija, vekovih pravi-
ter medsebojna po- trajnosten svet. solidarnost ter spoš- cah.
vezanost in soodvi- tovanje različnosti in
snost različnih držav raznolikosti.
in prebivalstva.
Svet Evro- Poznavanje in kritič- Zmožnost samo- Odprtost za kultur- Vrednotenje:
pe (global- no razumevanje: stojnega učenja, no raznolikost in človekovega
no izobraže- samega sebe, sposobnost ana- druga prepričan- dostojanstva
vanje) jezika in komuni- litičnega in kri- ja, poglede na svet in in človekovih
kacije, tičnega razmi- prakse, pravic,
sveta (politike, pra- šljanja, spoštovanje, kulturne razno-
va, človekovih pra- spretnost poslu- državljanska zavest, likosti,
vic, lastne in drugih šanja in opazo- odgovornost, demokraci-
kultur, religije, zgo- vanja, samoučinkovitost, je, pravičnosti,
dovine, medijev, go- sočutje, strpnost in odprtost poštenosti, ena-
spodarstva, okolja, prilagodljivost, za različne poglede. kosti in pravne
trajnosti). jezikovne, spora- države.
zumeval. in večje-
zične spretnosti,
spretnosti sodelo-
vanja,
spretnost reševa-
nja sporov.
OECD Poznavanje sveta in Spretnosti za ra- Dovzetnost za odpr- Vrednotenje člo-
(globalne drugih kultur. zumevanje sveta, tost, spoštovanje lju- vekovega dosto-
kompetence) komuniciranje z di iz različnih kul- janstva in raz-
drugimi in turnih okolij. nolikosti.
ukrepanje.
Viri: OECD (2020a), Svet Evrope (2019), UNESCO (2015).
10 V literaturi v zvezi s pojmovanjem globalnih kompetenc ni enoznačne opredelitve
znanja, spretnosti, stališč in vrednot. Ocenjevanje, koliko so za učence pomembne
vrednote človekovega dostojanstva in kulturne raznolikosti, je zapleteno in zahteva
širšo paleto ocenjevalnih strategij, od intervjujev ali pogovorov do opazovanja učen-
cev v bolj in manj strukturiranih situacijah. Ocenjevanje takih vrednot torej prese-
ga teoretični okvir opredelitve OECD, iz katerega v monografiji izhajamo, kot tudi
okvir samoocenjevanja globalnih kompetenc v raziskavi PISA (2018), kjer so stališča
pojmovana kot podstat razvoja vrednot in tvorijo skupno kategorijo (OECD, 2020,
str. 64).
56