Page 24 - Kozina, Ana, Tina Pivec, Ana Mlekuž, Urška Štremfel, Janja Žmavc, Katja Košir, Ajda Mlakar, Martina Zakšek. 2022. Pozitivni razvoj mladih v Sloveniji: razvojne poti v kontekstu migracij. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Documenta 22.
P. 24
komponent anksioznosti, in sicer Čustev: osem postavk (primer postavke: Na-
enkrat se počutim prestrašenega in ne vem, zakaj.); Skrbi: tri postavke (primer
postavke: Zelo me skrbijo moje ocene v šoli.) in Odločanje: tri postavke (primer
postavke: Težko se odločim za eno stvar.). Udeleženci_ke odgovarjajo tako, da
ocenijo, kako pogosto je zanje značilna posamezna postavka od 1 (nikoli) do
5 (vedno). Posamezne komponente anksioznosti je mogoče sešteti in tako do-
biti mero splošne anksioznosti. Lestvica je zanesljiva, koeficienti notranje skla-
dnosti segajo od .70 do .84 (Kozina, 2012).
COVID anksioznost (Kozina idr., 2021). Meri specifično COVID-19 anksio-
znost. Sestavljena iz šestih postavk (primer postavke: Skrbi me, da bi se oku-
žil_a s koronavirusom.) na pet-stopenjski lestvici od 1 (nikoli) do 5 (vedno).
Konstruktna veljavnost pripomočka je podprta s pomembno pozitivno pove-
zanostjo COVID anksioznosti s splošno anksioznostjo (r = .38) in pomembno
negativno povezanostjo z duševnim blagostanjem (r = –.22). Koeficient zane-
sljivosti znaša .85 (Kozina idr., 2021).
Vprašalnik empatije (Interpersonal Reactivity Index, IRI; Davis, 1983) je naj-
24 pogosteje uporabljena mera empatije. Sestavlja ga 28 postavk na 5-stopenjski
Likertovi lestvici, ki sega od 1 (ne opisuje me dobro) do 5 (opisuje me zelo dob-
ro). Vprašalnik ima 4 podlestvice, vsaka je sestavljena iz sedmih različnih po-
stavk: Zavzemanja perspektive – tendenca k spontanem prevzemanju psiho-
loškega stališča drugih ljudi; Fantazija – nakazuje nagnjenost anketirancev, da
se domišljijsko vživljajo v občutke in dejanja knjižnih, filmskih in igranih likov;
Empatična skrb – ocenjuje druge usmerjene občutke sočutja in skrb za druge;
Osebna prizadetost – meri nase usmerjene občutke anksioznosti in nelagodja
v napetih medosebnih situacijah. Podlestvice imajo ustrezno konstruktno ve-
ljavnost, dobro notranjo zanesljivost (α > .70) in test-retest zanesljivost (α > .60)
(Bernstein in Davis, 1982).
Vprašalnik odnosov z vrstniki: nasilnež/žrtev (APRI-BT, Parada 2000) meri
medvrstniško nasilje in viktimizacijo v besednih, telesnih in odnosnih poddi-
menzijah. Vprašalnik je sestavljen iz 36 postavk in je razdeljen na dva dela, na-
silje in viktimizacijo z 18 postavkami v vsakem delu na 6-stopenjski lestvici od 1
(nikoli) do 6 (vsak dan). Vsak del je razdeljen na tri poddimenzije (besedna, te-
lesna, odnosna) s 6 postavkami. Prvi del je sestavljen iz postavk, ki preverjajo
izvajanje nasilja, kjer posameznik oceni pogostost izvajanja do drugih učenk_
cev oz. dijakov_inj v tekočem šolskem letu (primer postavke: Norčeval_a sem
se iz učenca_ke tako, da sem ga/jo zmerjal_a oz. žalil_a.). Drugi del je sestavljen
iz postavk, ki preverjajo, kako pogosto se jim je zgodilo to vedenje (primer po-
stavke: Učenec_ka oz. dijak_inja je imel_a o meni nesramne pripombe). Obe
lestvici sta pokazali visoko stopnjo zanesljivosti (besedno nasilje: .88, telesno
nasilje: .81, odnosno nasilje: .81, besedna viktimizacija: 0.88, telesna viktimiza-
cija: 0.81, odnosna viktimizacija: .84) (Košir, idr., 2018).
pozitivni razvoj mladih v sloveniji: razvojne poti v kontekstu migracij
enkrat se počutim prestrašenega in ne vem, zakaj.); Skrbi: tri postavke (primer
postavke: Zelo me skrbijo moje ocene v šoli.) in Odločanje: tri postavke (primer
postavke: Težko se odločim za eno stvar.). Udeleženci_ke odgovarjajo tako, da
ocenijo, kako pogosto je zanje značilna posamezna postavka od 1 (nikoli) do
5 (vedno). Posamezne komponente anksioznosti je mogoče sešteti in tako do-
biti mero splošne anksioznosti. Lestvica je zanesljiva, koeficienti notranje skla-
dnosti segajo od .70 do .84 (Kozina, 2012).
COVID anksioznost (Kozina idr., 2021). Meri specifično COVID-19 anksio-
znost. Sestavljena iz šestih postavk (primer postavke: Skrbi me, da bi se oku-
žil_a s koronavirusom.) na pet-stopenjski lestvici od 1 (nikoli) do 5 (vedno).
Konstruktna veljavnost pripomočka je podprta s pomembno pozitivno pove-
zanostjo COVID anksioznosti s splošno anksioznostjo (r = .38) in pomembno
negativno povezanostjo z duševnim blagostanjem (r = –.22). Koeficient zane-
sljivosti znaša .85 (Kozina idr., 2021).
Vprašalnik empatije (Interpersonal Reactivity Index, IRI; Davis, 1983) je naj-
24 pogosteje uporabljena mera empatije. Sestavlja ga 28 postavk na 5-stopenjski
Likertovi lestvici, ki sega od 1 (ne opisuje me dobro) do 5 (opisuje me zelo dob-
ro). Vprašalnik ima 4 podlestvice, vsaka je sestavljena iz sedmih različnih po-
stavk: Zavzemanja perspektive – tendenca k spontanem prevzemanju psiho-
loškega stališča drugih ljudi; Fantazija – nakazuje nagnjenost anketirancev, da
se domišljijsko vživljajo v občutke in dejanja knjižnih, filmskih in igranih likov;
Empatična skrb – ocenjuje druge usmerjene občutke sočutja in skrb za druge;
Osebna prizadetost – meri nase usmerjene občutke anksioznosti in nelagodja
v napetih medosebnih situacijah. Podlestvice imajo ustrezno konstruktno ve-
ljavnost, dobro notranjo zanesljivost (α > .70) in test-retest zanesljivost (α > .60)
(Bernstein in Davis, 1982).
Vprašalnik odnosov z vrstniki: nasilnež/žrtev (APRI-BT, Parada 2000) meri
medvrstniško nasilje in viktimizacijo v besednih, telesnih in odnosnih poddi-
menzijah. Vprašalnik je sestavljen iz 36 postavk in je razdeljen na dva dela, na-
silje in viktimizacijo z 18 postavkami v vsakem delu na 6-stopenjski lestvici od 1
(nikoli) do 6 (vsak dan). Vsak del je razdeljen na tri poddimenzije (besedna, te-
lesna, odnosna) s 6 postavkami. Prvi del je sestavljen iz postavk, ki preverjajo
izvajanje nasilja, kjer posameznik oceni pogostost izvajanja do drugih učenk_
cev oz. dijakov_inj v tekočem šolskem letu (primer postavke: Norčeval_a sem
se iz učenca_ke tako, da sem ga/jo zmerjal_a oz. žalil_a.). Drugi del je sestavljen
iz postavk, ki preverjajo, kako pogosto se jim je zgodilo to vedenje (primer po-
stavke: Učenec_ka oz. dijak_inja je imel_a o meni nesramne pripombe). Obe
lestvici sta pokazali visoko stopnjo zanesljivosti (besedno nasilje: .88, telesno
nasilje: .81, odnosno nasilje: .81, besedna viktimizacija: 0.88, telesna viktimiza-
cija: 0.81, odnosna viktimizacija: .84) (Košir, idr., 2018).
pozitivni razvoj mladih v sloveniji: razvojne poti v kontekstu migracij