Page 77 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 77
pouk slovenščine v furlaniji - julijski krajini med epidemijo covida-19 ...

in opisniki za ocenjevanje. V tem starostnem obdobju je v ospredju razvija-
nje besedišča in sporazumevalnih vzorcev; učenci so se zmožni pogovarjati
o (ne)znani temi, podati mnenje, opredeliti načrte, pojasniti svoje izkušnje,
vtise ipd. Učni načrt je zasnovan po načelih komunikacijskega pristopa, ki
razvija vse štiri sporazumevalne dejavnosti (poslušanje, govorjenje, branje
in pisanje), osredinjen je na učenca, njegovo predznanje, osebnost, interese,
kognitivni in učni stil. Med operativnimi cilji je poleg sporazumevanja in
razvijanja zmožnosti tvorjenja in sprejemanja govorjenih in pisnih besedil
izpostavljeno tudi razvijanje jezikovne zmožnosti, učenci namreč med uč-
nim procesom postopno usvajajo osnovne sporazumevalne vzorce in jezi-
kovne strukture, ki jih utrjujejo v neposredni jezikovni rabi (Baloh in Me-
linc, 2021).

Pouk na daljavo je razgalil nekatere pomanjkljivosti v izobraževalnem
sistemu, obenem pa spodbudil tudi k premisleku o jasno zastavljenih učnih
ciljih, njihovem uresničevanju in ustreznosti učnih gradiv za predmet slo-
venščina na vseh stopnjah šol s slovenskim učnim jezikom v Italiji. Krivu-
lja vpisov, ki se je dvigovala od konca prejšnjega stoletja na Goriškem in na
začetku novega na Tržaškem, je v zadnjih letih zaradi negativnega demo-
grafskega trenda (upadanja rojstev) obrnila smer (Bogatec, 2022), kar v pri-
hodnje pri načrtovanju in oblikovanju vzgojno-izobraževalne ponudbe v
slovenskem jeziku v Italiji zahteva še večjo pozornost.

Literatura
Baloh, Barbara. Razvijanje kurikuluma za medkulturno zavedanje in zgo-

dnje učenje jezika v dvojezičnem okolju/Developing Curriculum of In-
tercultural Awareness and Early Lan- guage Learning in Bilingual Envi-
ronment. V M. Poznanovič Jezeršek (ur.) Nacionalna konferenca Jeziki v
izobraževanju. Zbornik prispevkov. Zavod Republike Slovenije za šolstvo,
Ljubljana, 2012: 99–311.
Baloh, Barbara, Melinc Mlekuž, Maja. Učni načrt za predmet slovenščina v
osnovni šoli s slovenskim učnim jezikom v Italiji. Trst: Slovenski razisko-
valni inštitut (SLORI), 2021.
Bogatec, Norina. Šolanje v slovenskem jeziku v Italiji. Razprave in gradivo, Re-
vija za narodnostna vprašanja 74, 2015: 5–21.
Bogatec, Norina. Pouk na daljavo. Trst: Slovenski raziskovalni inštitut
(SLORI), 2020. Dostopno na: http://www.slori.org/wp-content/uplo-
ads/2021/03/Anketa-med-starsi.pdf; http://www.slori.org/wp-content/

77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82