Page 75 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 75
pouk slovenščine v furlaniji - julijski krajini med epidemijo covida-19 ...

gradivo zajema primerno dolga avtentična besedila, ki so vzeta iz realnih
sporazumevalnih vzorcev vsakdanjega življenja in so primerna kognitiv-
ni zmožnosti naslovnikov. Brown (2004) ugotavlja, da je avtentičnost na-
log zagotovljena, če je jezik čim naravnejši, če so postavke povezane s kon-
tekstom, če so izbrane teme smiselne, zanimive in relevantne za učence, če
so postavke tematsko povezane in če se naloge približajo resničnim govor-
nim položajem. Na avtentična besedila se nanašajo izvirne naloge, ki želijo
ponazoriti proces praktičnosporazumevalnih vzorcev v vsakdanjem življe-
nju. Povezane so s potrebami, ki se pojavljajo v različnih govornih položa-
jih ter so tematsko relevantne in zanimive za starost naslovnikov.

Predšolskim otrokom je namenjena zbirka didaktičnih iger Z igro do
besed, ki zajema igrico Čudežna vas in sklop petih igric Besede nagajivke.
Pri zgodnjem učenju jezika se otroci seveda ne osredotočajo na slovnico,
zanima jih samo uporabnost jezika, metajezik, s katerim opisujemo jezi-
kovne pojave, jim je povsem neznan (Brumen, 2003). Učencem prvih ra-
zredov osnovne šole so namenjene tri učne enote: V družbi besed, literar-
no obarvana enota Besede s knjižne police in Besede v vsakdanji rabi 1. Vse
tri enote – Besede v vsakdanji rabi 1 za osnovno šolo, Besede v vsakdanji
rabi 2 za prvostopenjsko srednjo šolo in Besede v vsakdanji rabi 3 za drugo-
stopenjsko srednjo šolo – zajemajo besedišče in sporazumevalne vzorce iz
konkretnih sporazumevalnih praks. Prvostopenjski srednji šoli sta name-
njeni tudi učna enota Slovnica je mala malica, ki ponuja sistematično razla-
go temeljnih oblikoslovnih zank, in sociolingvistično obarvana enota Slo-
venščina in njene bližnje in daljne sosede. Dijaki drugostopenjskih srednjih
šol se lahko preizkusijo tudi v prepoznavanju paronimov in analizi ter ra-
zumevanju neumetnostnega in umetnostnega besedila v enoti Meje moje-
ga planeta niso meje mojega jezika. Naloge na nedvoumen način opozarjajo
na napake in pojave jezikovnega stikanja na različnih ravneh jezika. Učenci
in dijaki jih s pomočjo poenostavljene in nedvoumne razlage ter številnih
nalog prepoznajo, ozavestijo in nadomestijo z ustrezno različico iz sloven-
skega jezikovnega kontinuuma. Vse interaktivne učne enote z dodanimi vi-
deo- in slušnimi posnetki so objavljene na portalu SM(e)Jse.

Portal omogoča hitro posodabljanje, dopolnjevanje in urejanje vsebin,
namenjenih različnim naslovnikom, od predšolskih otrok, učencev, dija-
kov in študentov do strokovne javnosti. Najmlajši si lahko v razdelku Igral-
nica ogledajo didaktične igre, učenci in dijaki v razdelku Učilnica najde-
jo učne liste in interaktivne učne enote, v rubriki Spletišče pa povezave do
obstoječih jezikovnih virov, spletnih strani in vsebin. Na podstrani Me-

75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80