Page 49 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 49
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-343-1.49-65

Učinek branja besed na branje
neumetnostnega besedila in bralno
razumevanje

Marija Ropič Kop, Saša Klar Zadravec

1 Uvod

Branje je ena od komunikacijskih dejavnosti, ki poteka od 1. razreda

osnovne šole pri predmetu slovenščina. V teoretičnem delu bomo osvetli-
li določene ugotovitve dosedanjih raziskav, ki so do neke mere povezane z
našo longitudinalno empirično raziskavo. Prav tako bodo v oporo za pre-
učevanje na ravni vzročnega razlaganja oz. za iskanje odgovorov na vpra-
šanja.

Pogosto zasledimo vprašanja, kaj poveča zmožnost branja, ali zmo-
žnost glasovnega zavedanja učinkuje na branje, ali ima začetno branje mla-
dih bralcev pred sistematičnim opismenjevanjem v 1. razredu osnovne šole
učinek na razvoj branja v kasnejših razredih osnovne šole ipd.

1.1 Učinek glasovnega zavedanja na branje
Anthony s sodelavci (2007) je preučeval sposobnosti fonološkega zavedanja
pri starejših predšolskih otrocih in poudarja, da je bila splošna kognitiv-
na sposobnost le posredno povezana s porajajočo se pismenostjo v zmož-
nosti glasovnega zavedanja. Starejši predšolski otroci imajo v primerjavi z
mlajšimi bolje razvito latentno sposobnost glasovnega zavedanja, vendar je
struktura enakovredna. Lonigan s sodelavci (1998) je ugotovil, da se zmo-
žnost glasovnega zavedanja s starostjo na splošno povečuje in je povezana s
socialno-ekonomskim statusom.

49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54