Page 181 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 181
povzetki ■ summaries

Učinek branja besed v 1. razredu na branje
neumetnostnega besedila in bralno razumevanje
v 3. razredu
Marija Ropič Kop, Saša Klar Zadravec

Konec predšolskega obdobja in v začetku 1. razreda opažamo pri otrocih
tudi porajajočo se pismenost, ki jo prepoznamo v zmožnostih glasovnega
zavedanja, vidnem zaznavanju, poimenovanju črk, branju besed ipd. Zmo-
žnost glasovnega zavedanja ima velik učinek na branje v začetnih letih šo-
lanja, zato smo to področje poudarili v teoretičnem delu. Prav tako smo
osvetlili tekočnost glasnega branja in pregledali učinke na razumevanje
prebranega. Branje je ena izmed komunikacijskih dejavnosti, ki poteka od
1. razreda osnovne šole pri pouku slovenščine.
Namen raziskave je bil ugotoviti, ali ima branje besed v 1. razredu pred sis-
tematičnim opismenjevanjem učinek na branje neumetnostnega besedila v
3. razredu. V neslučajnostnem vzorcu je bilo 171 učencev od 1. do 3. razre-
da, ki so bili vključeni v raziskavo. Pri empiričnem raziskovanju smo izbra-
li deskriptivno in kavzalno-neeksperimentalno metodo.
Longitudinalna študija ugotavlja statistično povezanost med branjem be-
sed v 1. razredu in glasnim branjem neumetnostnega besedila v 3. razredu,
in sicer s časom branja, z ritmom, izraznostjo in natančnostjo branja ter ra-
zumevanje branja na nižji in višji ravni. Izid regresijske analize kaže na uči-
nek prediktorjev na kriterije od 5 do 22 %. Izsledki raziskave so pomembni
za pedagoško prakso, saj opozarjajo na pomen porajajoče se pismenosti in
na nujno spodbujanje glasovnega zavedanja v predšolskem obdobju.
Ključne besede: branje besed, neumetnostno besedilo, bralno razumevanje,
1. razred, 3. razred

The Effect of Reading Words in 1st Grade on Reading
a Non-fiction Text and Reading Comprehension in 3rd
Grade
Marija Ropič Kop, Saša Klar Zadravec

At the end of the pre-school period and at the beginning of the 1st grade
we observe emerging literacy in children, which can be recognized in the
abilities of phonological awareness, visual perception, naming letters, read-
ing words, etc. The ability of phonological awareness has a great effect on
reading in the early years of schooling, so we emphasized this area in the
theoretical part. We also shed light on the fluency of reading aloud and

181
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186